Content bureau vil fremme nyt buzz-word: Native advertising

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Bureauet investerer i oprettelsen af et institut eller videncenter, som med fem ansatte skal fremme forståelsen for native advertising contra content.

Content marketing er et af tidens buzzwords – men fortsat et begreb, som ikke nødvendigvis tolkes ens.

Nu byder content marketing bureauet Brand Movers ind med et nyt initiativ, som reelt tilfører et andet ord i diskussionen om content: native advertising.

Brand Movers vil gerne slå et slag for at fortælle, at det som ofte bliver kaldt content marketing, i virkeligheden er native advertising.

”Her i Danmark er der stor forvirring om, hvad native advertising er, og det forveksles ofte med content marketing. Vi vil gerne inspirere markedet til at forstå og bruge native advertising. Der er flere, der bruger det i dag – dog under navnet content marketing, som ikke er helt det samme,” siger Jesper Laursen, der er direktør i Brand Movers.

Brand Movers har derfor oprettet videncentret, Native Advertising Institute, som via konferencer, artikler og analyser skal gøre marketing- og mediefolk klogere på brugen af native advertising.

Jesper Laursen forklarer, at forskellen på content marketing og native advertising – som ifølge ham er rigtig stort i USA – er, at når en virksomhed slår indhold op på sine egne kanaler, så er det content marketing, mens det er native advertising, når man får eller køber indhold i andres medier eller kanaler, som ligner det indhold, der er i forvejen på den enkelte kanal.

”Native advertising er når en virksomhed betaler for at få sit indhold spredt på Facebook, som ligner det indhold, der i forvejen er på Facebook. Eller når advertorials ligner de artikler, der er i et medie. F.eks. er de advertorials, der er i Berlingske, native advertising. Det samme gælder de programmer, TV2 sender, som er udviklet sammen med virksomheder, som f.eks. Carlsberg,” siger Jesper Laursen.

Native Advertising Institutes første store tiltag er konferencen Active Native Days i oktober, hvor der kommer foredragsholdere fra blandt andre New York Times, Times Inc. Dell, Carlsberg og TV2.

Videncentret har tre journalister og en event manager ansat og Jesper Laursen er direktør for foretagendet. Udover Brand Movers ejer han også selskabet Media Movers, der sælger tillæg til forskellige dagblade, som f.eks. Ekstra-Bladets bilsektion og Jyllands-Postens boligsektion.

Jesper Laursen pointerer dog, at Native Indsitute fungerer helt uafhængigt af Media Movers og Brand Movers.