Convenience food med forhindringer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om at danskerne foretrækker convenience food, man selv kan give et sidste touch. Samt at mediernes brancheforeninger har indført frivillig ordning for cookies-information.

De danske forbrugere – især børnefamilier – køber stadig mere convenience food, for at få tiden til at gå op i en højere enhed.

Det er især mænd, der gerne vil have convenience food, fordi de lægger mindre vægt på det sunde islæt. Men selv om danskerne generelt har taget convenience tankegangen til sig, er vi slet ikke på samme niveau som i England og USA og det er ifølge Mette Skovgaard Frich, seniorkonsulent i Retail Institute Scandinavia, fordi der er nogle barrierer:

“Dels har vi høje lønninger i Danmark, der hurtigt gør det dyrt, og så er vi jo et lille land, og det gør det svært at have det samme differentierede udbud, som man ser andre steder. Men så er der også vores madkultur – vi har i bund og grund en høj ambition om hjemmelavet mad i Danmark. Vi vil egentlig gerne bruge køkkenet, og så har de fleste herhjemme trods alt prøvet at røre i en gryde”.

Netop fordi danskerne gerne vil gøre det selv, ser Mette Skovgaard Frich et potentiale i produkter, hvor man lige selv giver det sidste touch til en næsten færdigret.

Tal fra Retail Institute Scandinavia viser da også, at det netop er i supermarkedet, de fleste convenience-forbrugere i dag foretrækker at købe de hurtige retter i stedet for hos restauranter og take-aways:

“Når vi hælder hurtigmaden over i en pæn skål, smider lidt frisk rucola på købepizzaen og laver en god salat til, så føler vi i højere grad, at vi opgraderer det til et ‘rigtigt’ måltid, der er værd at samle familien om, og som måske bliver lidt sundere” siger Mette Skovgaard Frich (Børsen Pleasure, p. 41-44).

Frivillig cookies ordning indført af en lang række medieforeninger

EU har stillet krav om bedre oplysning til internetbrugere om cookies, som internetsites anvender dels for at forbrugerne kan få nemmere adgang til informationer dels for at sitet kan se, hvilke sider brugeren besøger.

Men EU er ikke særlig konkrete med, hvordan denne oplysning skal gives til brugeren og derfor har Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) taget initiativ til at indføre en frivillig ordning, hvor man bruger et fælles symbol i form af en blå advarselstrekant med et hvidt ‘i’, som man kan klikke på for at få information om hvad sitet bruger cookies til. Desuden skal de internetsites, der bruger symbolet underskrive en erklæring på tro og love om at overholde de beskrevne retningslinjer.

Flere medier, deriblandt Ekstra Bladet, TV2, Jyllands-Posten, Computerworld (og i al beskedenhed bureaubiz.dk, red.) bruger allerede symbolet.

Bag samarbejdet står foruden FDIM, Danske Dagblades Forening, Digitale Publicister, Dansk Industri/ITEK, IT-Branchen, Danske Reklame og Relationsbureauer (DRRB), Dansk Magasinpresse Udgiverforening, Dansk IT, Dansk Annoncørforening og Danske Specialmedier (Berlingske Business, p. 9).

Cookies mærkning