Coop: Opgør med tilbudsaviserne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at Superbrugsens direktør har det dårligt med tilbudsaviser og vil reducere antallet – og at resten af Coop følger efter. Læs også, at medierne fører en hetz mod tilbudsaviser. Samt at B&Os Tue Mantoni er skuffet over svigtende salg.

Kædedirektør i Superbrugsen, Michael Løve vil gøre sit til, at tilbudsaviser får mindre indflydelse i fremtiden. Og han har koncernchef i Coop Jesper Lien bag sig.

Hele koncernen vil gøre sig mindre afhængig af tilbudsaviser både på grund af miljøbelastningen og for kun at ramme de kunder, der gerne vil have tilbudsaviserne.

I Superbrugsen er man blandt andet gået et niveau ned i papirkvalitet og man har reduceret antallet af udsendte tilbudsaviser med syv procent.

Målet er at komme op på en reduktion på 10 procent, hvilket svarer til 100.000 tilbudsaviser om ugen.

Der er især i postnumre med færrest beboere, som handler jævnligt i Superbrugsen, at man dropper tilbudsavisen.

Michael Løve er ikke selv tilhænger af tilbudsaviser:

“Jeg er ikke den store fan af tilbudsaviserne. Grundlæggende tror jeg, at de fleste danskere har det lidt mærkeligt, når de kigger på den store bunke papir, som de modtager hver uge. De føler, at der er noget, som ikke er helt rigtigt her, og jeg deler den følelse”.

Også de øvrige butikker i Coop-kæden er i gang med en analyse af tilbudsavisernes effektivitet.

Koncernchefen i Coop, Jesper Lien fortæller til Berlingske, at hans grundholdning er, at man kun skal sende tilbudsaviser ud til dem, der læser dem:

“Alt andet vil være spild både miljømæssigt og økonomisk” (Berlingske Business, p. 10)

FK Distribution: Hetz mod tilbudsaviser

Landets største distributør af tilbudsaviser mener, at medierne fører en hetz mod tilbudsaviser.

Til Berlingske siger adm.dir. i FK Distribution, Mads Dahl Andersen:

“I er helt vilde med, at antallet af tilbudsaviser falder. I sluger alle informationer om det råt og er fuldstændig tonedøve over for andre oplysninger”.

Og han fortsætter:

“Tendensen er voldsomt irriterende. I er ligeglade med, at tilbudsaviserne er det suverænt mest foretrukne medie i detailhandelen. I vil hellere snakke om den nedadgående tendens, og I vil rigtig gerne snakke om miljøet. Det er følelser det hele, og der er meget lidt fakta.

Mads Dahl beskylder endvidere pressen for at være ‘politisk korrekt’:

Da jeg lavede analyser, der viste, at faldende antal tilbudsaviser fører til øgede priser i detailhandlen, så var I fuldstændig ligeglade. For det passer ikke ind i jeres kram. Det er meget sjovere at skrive om en ung pige, der taler godt om miljøet”.

Mads Dahl erkender dog, at det gør indtryk, når Coop vil reducere antallet til områder med få kunder samt mener, at tilbudsaviser er en miljøbelastning:

“Coops betragtninger er selvfølgelig interessante. Ingen er interesserede i at udsende tilbudsaviser, der ikke bliver læst, og derfor søger vi også at optimere anvendelsen ved at finde dem, der ikke læser aviserne” (Berlingske Business, p. 11).

B&O: Tue Mantoni er skuffet

B&O har længe haft problemer med forsinkede produkter og indtil videre har B&Os topchef Tue Mantoni ikke kunnet ændre på det, selvom det var en af de faktorer han ved tiltrædelsen påpegede, at B&O skulle blive bedre til.

De forsinkede produktlanceringer på subbrandet Play, den bærbare højttaler Beolit 12 samt Bevision 12 og Beolab 12, har betydet at omsætningen i første kvartal er dykket fra 820 til 766 mio. kroner og resultatet før skat er faldet fra 30 til 19 mio. kroner.

Tue Mantoni påpeger dog over for Berlingske, at lanceringen af B&Os nye TV er planlagt til den 2. maj og den dato vil man overholde.

Netop det nye TV satser B&O på vil redde deres salg – som skal øges med 21 procent i regnskabsårets sidste kvartal, hvis man skal nå den forventede omsætning på 3 mia. kroner – fordi der kommer to store sportsbegivenheder i år.

Tue Mantoni er dog trods skuffelsen over det manglende salg, fortrøstningsfuld:

“Vi har gjort det før. I 2010, da der var VM i fodhold, øgede vi salget med 26 procent. I år har vi en stor sportssommer med både EM i fodbold og OL i London. Vi ved historisk, at det sætter gang i salget af fjernsyn.

Aktieanalytiker Nicolaj Jeppesen fra Sydbank mener, at modtagelsen af det nye TV er meget vigtigt for B&Os position på markedet (Berlingske Business,p. 4 og Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 12).

Fremgang for messevirksomhed

Viborg-virksomheden Jysk Display A/S, der er storleverandør af løsninger med messestande, er målt på bruttoresultatet tilbage på niveauet i 2008. Det blev på 15 mio. kroner i 2011, hvilket er godt halvanden mio. kroner mere end i 2010.

Virksomheden har omkring 60 medarbejdere og har siden 1. januar sidste år haft adm.dir. Palle Damborg som hovedaktionær (Børsen, p. 18).

Branchefolk i medierne

Frederik Preisler, direktør i reklamebureauet Mensch, nævnes – sammen med politiker Søren Pind og advokat Jan Erlund – som værende i netværk med Lars-Erik Brenøe, Mærsk Mc-Kinney-Møllers mangeårige assistent (Berlingske Business, p. 20).