Af Peter Engholm, journalist

Ud af coronakrisen lanceres nu The People Bank, der vil bistå ledige bureau-kompetencer og bureauer med at finde hinanden. Bag banken står Niels Heilberg og Kitta Petersen.

Fællesskabsfølelsen daler i takt med, at utrygheden og ledigheden stiger. Det er afsættet for en ny jobbank for bureaubranchens medarbejdere.

The People Bank hedder platformen, der har til formål at ”samle de berørte og bekymrede personer på bureauerne og gøre dem spilbare”, lyder det fra de to initiativtagere, Niels Heilberg og Kitta Petersen.

De er til daglig partnere og hhv. CEO og COO i bureauet Heilbergs, men The People Bank er en selvstændigt initiativ og ikke en aktivitet under bureauet.

”Der har længe manglet et fællesskab i denne branche. Når det går godt, lægger vi al vores individuelle energi ind i arbejdsfælleskabet. Men når krisen rammer, og arbejdspladsen er væk, står medarbejderne alene,” siger Niels Heilberg og tilføjer:

”Vi vil med dette initiativ hjælpe medarbejderne med at blive fundet af deres kommende arbejdsgiver. Vi er stærkere, når vi passer på hinanden, og når vi holder sammen som branche.”

Rundspørge satte gang i bank-tanker
Baggrunden for initiativet er mails fra ca. 100 bureau-ansatte og siden en rundspørge, som 60 ansatte besvarede anonymt – se omtalen her. Rundspørgen viste et stort antal fyringer, justeret løn, pension og kontrakt, samt at 9 ud af 10 føler sig utrygge.

Der er således stort behov for at bringe de berørte medarbejde videre til deres næste job, mener Kitta Petersen og uddyber:

”Visionen er en omfattende bank af kompetente mennesker, der skal ruste medarbejdere til bedre tider, og sikre bureauerne nem adgang til de rette folk, når der er behov for det igen. Derfor tilbyder vi nu medarbejdere inden for kommunikation, reklame og marketing et samlingssted og et netværk. Det er velment, uden bagtanker og i øvrigt gratis.”

Hun tilføjer:

”Når der kommer et job, der matcher en eller flere medarbejdere, får de besked med det samme. Enten via et jobopslag eller en direkte henvendelse fra os baseret på en virksomheds ønske. De kan få at vide, hvor de skal søge job, hvilke steder der rater bedst på medarbejdertilfredshed, og hvad de skal have i løn.”

People Bank er gratis at bruge i resten 2020 – som minimum. Freelancere kan også tilmelde sig, og denne gruppe er der en særskilt plan med, som kommer til senere. Og der er ligeledes en plan for talentmassen, som lige nu står og skal finde job efter sommerferien.

”Økonomien skal ikke komme fra medlemmerne, men fra bureauerne og virksomhederne, der i forvejen bruger ressourcer på at finde de rette kandidater. Ved at pulje et stort antal medarbejdere har vi et overblik, der kommer både dem og branchen til gavn,” siger Niels Heilberg.

Vandtætte skotter
”Det er vigtigt at understrege, at der er vandtætte skotter mellem medarbejdernes data, herunder navne, og virksomhederne. Al formidling foregår via os og med medarbejdernes tilladelse. Det er en tillidssag, og trygheden skal stå mejslet i sten,” siger Niels Heilberg og afslutter:

”Vi ønsker med dette initiativ at påvirke kulturen i branchen til at blive mere ansvarlig og fælleskabsorienteret. Så vi håber, at mange vil være med.”

Læs mere om The People Bank her

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club