Hvis nogen synes, at medierne er hårde ved politikerne – eller at politikerne er hårde ved hinanden – så er det ikke en holdning, som finansminister Bjarne Corydon (S) deler.
Det kom frem på et møde arrangeret af Kreativitet & Kommunikation og Berlingske, som handlede om, hvordan man vinder et valg.
Både Bjarne Corydon og chefredaktør for Berlingske Lisbeth Knudsen kom ind på, hvordan samspillet mellem politikere er og bør være og i den forbindelse, mente finansministeren, at den politiske dækning i Danmark er pænt civiliseret.
”Selvom jeg som minister har øjeblikke, hvor jeg er frustreret over de danske medier, må jeg sige, at i sammenligning med UK og USA, så har vi en formidabel dækning i Danmark. Det er et rent paradis.”
Lisbeth Knudsen kom ind på, at medierne i Danmark har en stor indflydelse på folketingsvalg og tager det ansvar alvorligt og derfor afholder sig fra at skabe politiske korstog. Samtidig reagerer danske vælgere stærkt imod negative kampagner.
Corydon pointerede, at det ikke kun er medierne, men også politikerne, der har en andel i at debatten er civiliseret.
På en kommentar fra salen, om at socialdemokraterne angriber personer og ikke politik i deres reklamekampagne, svarede Corydon:
”Det er en del af spillet. Jeg er selv blevet portrætteret af modstanderne med et citat der ikke var helt rigtigt. Den slags er jeg ikke så bekymret for.”
Corydon tilføjede dog, at hvis man gik efter personen, så bør det kobles sammen med den politik, som personen står for, så det ikke bliver rene personangreb.
Samtidig fik medierne dog en opsang omkring opfølgningen af om politiske udsagn i både reklamer og artikler er korrekte.
”Der er en tendens i danske medier til, at man ukritisk gengiver forkerte tal og fakta i artikler. Det bør man tjekke inden man publicerer artiklen. Det er ikke så kompliceret og vi hjælper gerne i finansministeriet,” tilføjede Bjarne Corydon med et skævt smil.