Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det fynske bureau har oplevet, hvordan tiderne er blevet mere usikre og at debitorstyring er blevet en opgave, bureaudirektører skal være meget mere opmærksomme på i den kommende tid.

IT Factory er ugens historie og skandalen brød ud som et lyn fra en blå himmel.

Måske sidder mange med en undren over, hvordan bestyrelsesformand Asger Jensby har kunnet undgå at opdage noget som helst, men næppe nogen vil undre sig over, at web-bureauet Dwarf var uvidende.

De knoklede i sidste weekend på at få et nyt website for IT Factory op at stå, og det kommer nu til at koste dem 200.000 kroner.

Men selvom IT Factory er en helt speciel historie, så illustrerer den alligevel, hvordan tiderne er blevet meget mere usikre – ikke kun i forhold til om kunderne skærer i deres budgetter men også i forhold til, om kunderne lige pludselig går ned. Oven på en række stabile år, er den risiko nu meget mere udtalt.

  • Et kollaps i ejendomsbranchen trak f.eks. Holmegaard med ned – en af Co + Høghs kunder.
  • Fem bureauer var midt i en bureaukonkurrence om Sterling, da luftfarts-selskabet gik ned.

Og nu vi er ved det islandsk ejede, så står Merlins kollaps til at koste det fynske bureau, Cosmographic, 2,1 mio. kr.

Adm. dir. Ulrik Wulf erkender, at elektronik-kæden nok fik lidt længere snor, end det var klogt, fordi kædens problemer og den islandske økonomis situation jo trods alt var velkendt.

“Vi holdt helt klart meget fast i dem og havde dialog med toppen. Jeg tror ikke, vi kommer til at give lige så, lang snor igen, men Merlin var vores første større kunde. Kæden har nærmest været med til at bygge bureauet, så der var nogle følelser til stede, som gjorde situationen speciel”, siger Ulrik Wulf og understreger, at han synes, at Merlin-folkene har behandlet bureauet fair hele vejen igennem.

Det store tab er kedeligt men truer ikke bureauet.

“I september samlede vi Dit Apotek op, så vi har ikke måttet skære ned. Desuden har vi en sund økonomi, så det betyder blot, at overskuddet bliver mindre i år” siger Ulrik Wulf.

Et andet sted i landet sidder Winwin Agency med islandsk-ejede Magasin som kunder.

“Men de laver meget selv, og vores arbejde er rent timebaseret. Vi har ikke oplevet nogen problemer, er helt trygge ved samarbejdet og desuden har vi en bred portefølje, så vores risiko er begrænset”, siger adm. dr. Pernille Simmelkiær.

Der er dog ingen tvivl om, at bureaudirektører skal lære at være mere opmærksomme på risici.

“Det vigtigste job for en adm. dir. i 2009 bliver debitor-styring. Det er det for bureauer lige såvel som for andre virksomheder. Har man tvivl om en kunde, bør man afholde sig fra eksterne udgifter, før pengene er på bordet”, siger dir. Jens Schwarz-Rosman, Blue Pen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club