3 nye digital-kategorier og 2 nye kategorier, der falder uden for kategorierne – eller lægger sig over dem.
Med ca. 700 indsendte arbejder i omkring 40 kategorier er Creative Circle Award (CCA) landets største kreative award.
Den 3. februar er deadline for indsendelse til CCA, og årets udgave har gennemgået en sanering i forhold til sidste år.
”Vi har fortsat de klassiske felter – Advertising, Digital, Design og Direct samt Craft – som vi igen i år har gået efter i sømmene. Vi har holdt CCA-kategorierne op imod, hvad branchen har behov for, og diskuteret input fra bl.a. nye bestyrelsesmedlemmer – Pelle Martin og Mathias Birkvad – og Marcus Fuchs, der har fået ansvaret for Digital. De kommer alle med erfaringer fra både nationale og internationale awards,” siger David Asmussen, der er næstformand i Creative Circle og ansvarlig for jurydagen i CCA.
I Digital er der kommet tre nye kategorier til:
- Technology Driven Promo & Activation
- Digital Products
- Digital Brand Experience
”Det er ikke nogen hemmelighed, at udviklingen går stærkt inden for det digitale. Feltet breder sig til andre kategorier, og vi bliver nødt til løbende at kigge på, hvad branchen laver nu og her, og hvor de internationale awards bevæger sig hen” siger Marcus Fuchs.
Han tilføjer:
”Promo & Activation kender vi bl.a. fra Cannes Lions, og vi forener her den nye teknologi med den umiddelbare brugerinvolvering. Digital Products understreger en ændring i mindsettet hos brands og bureauer i retning af at levere brugbare produkter til brugerne.”
Hovedformålet med Digital Brand Experience er at hylde geniale digitale idéer, der styrker opfattelsen af et brand på tværs af digitale platforme og er af afgørende karakter for brandet.
”Vi er spændte på, hvordan disse kategorier vil folde sig ud. Vi håber på at se større variation og projekter af mere eksperimentende karakter – så som VR og installation,” siger Marcus Fuchs.
Creative Circle Award føjer også to helt nye kategorier til. De ligger uden for de øvrige felter og hedder:
- Creative Effectiveness
- Creative Impact
Dorte Nielsen, der er formand for Creative Circle, præsenterer dem således:
”Vi i Creative Circle tror på, at god kreativitet gør en forskel. Og de to nye kategorier kigger på arbejder med et højt kreativt niveau, som har har dokumenteret effekt, eller har gjort en dokumenteret forskel for mennesker og miljø – og givet værdi til virksomheden.”
For at kunne indsende arbejder i de nye kategorier, skal man forinden have gjort sig kreativt gældende – dvs. have været shortlistet eller vundet metal i CCA. I Creative Effectiveness er det sidste års (belønnede) arbejder, der kan deltage i år, mens Creative Impact går op til tre år tilbage.
CCA afholdes fredag den 19. maj i København.
Deadline for indsendelse er som nævnt den 3. februar – med to undtagelser: Indsendelser til hhv. Creative Effectiveness og Creative Impact er den 15. marts.