Bureauerne har travlt i januar, konstaterede Creative Circle – og udskød deadline en uge, så alle interesserede bureauer kunne nå at sende deres award-værdige arbejder ind til Creative Circle Award.
En rigtig beslutning, viser det sig, for interessen fejler tilsyneladende ingenting:
“Vi har modtaget mere end 800 arbejder – det højeste antal i dette årtusind, og det er naturligvis glædeligt,” siger David Asmussen, bestyrelsesmedlem i Creative Circle og kreativ direktør i Halbye Kaag JWT.
Bag det høje tal gemmer sig flere udsving i forhold til sidste år: Design-disciplin går tilbage, og det kan ifølge David Asmussen skyldes en kombination af, at designbureauer traditionelt er yderst selektive med hvilke arbejder, de sender ind, og at design-disciplinen er noget, kunderne holder igen med i krisetider.
“Digital holder indsendelses-niveauet fra sidste år – ganske vist har bureauerne taget godt imod de nye kategorier, men jeg havde egentlig forventet en generel stigning, fordi det netop er hér, at de spændende slag kæmpes lige nu,” siger David Asmussen.
“Og det ligger således ligefor at konkludere, at reklamebureauerne trækker læsset med et stigende antal indsendte arbejder. Men også er er der store udsving: Integrated-kategorien er halveret i forhold til sidste år, mens Print B2C er fordoblet,” siger David Asmussen.
Det understreger vel blot prints status som klassisk paradedisciplin …
“Ja og nej. Det er korrekt, at print er reklamebureauernes sidste store bastion, men det er også et udtryk for one-offs – engangsforteelser, der er nemmere at købe ind på end de integrerede løsninger, som bureauerne jo slår et slag for. Så egentlig udtrykker det også krisen. Til gengæld ser vi flere indsendte arbejder i film-kategorierne, inkl. online, og det kan tages som et udtryk for fremgang i branchen,” siger David Aasmussen.