Creative Circle Award (CCA) er en stor pris – så stor, at foreningen bag nu har taget initiativ til flere tiltag, som skal øge fokus på fagligheden i de enkelte discipliner og kategorier.
CCA fusionerede sidste år med Postens DM-pris, og da man i forvejen favner både advertising, design og digital – samt en række håndværksdiscipliner – består udfordringen i at øge opmærksomheden tilsvarende.
”Creative Circle Award er med sine 42 kategorier Skandinaviens største kreative pris. Vores formål er at højne kreative standarder – og det sker bl.a. ved at belønne og dokumentere fremragende arbejde. Vi afholder et stort awardshow, men her har vi ikke mulighed for at gå i dybden med de enkelte arbejder, og det vil vi gøre noget ved nu,” siger Dorte Nielsen, der er formand for Creative Circle.
Opmærksomheden øges – i kronologisk rækkefølge – på følgende vis:
- Shortlisterne splittes op og bringes på hver sin dag fra og med mandag den 18. april og fire dage frem. Det giver mulighed for at fordybe sig mere i de enkelte nominerede arbejder.
- Creative Works den 17. maj. Creative Circle og Post Danmark slipper kreativiteten løs til den første store inspirationsdag for kommunikatører og annoncører.
Inspirationsdagen afvikles på de to største scener på Hotel Scandic ved Planetariet i København, og Niels Heilberg fra Creative Circle uddyber:
“Det har altid været en af Creative Circles kæpheste at uddanne og inspirere. Og med Creative Works præsenterer vi sammen med Post Danmark en hel dag spækket med 20 minutters dybt faglige foredrag, favnende de fire store CCA-kategorier Advertising, Design, Digital og Direct/PR.”
Creative Works finder sted 10 dage før Creative Circle Award, så man har muligheden for at komme ind under huden på nogle af Danmarks bedste arbejder.
Bureauerne, arbejderne og personerne på fagdagens scener er – bør det nok understreges – ikke plukket ud af fra årets CCA-shortlister. Foredragene leveres fra ca. 20 profilerede branchefolk – i let-tilgængelig TEDx stil, pakket til bureauer og annoncører.
”Vi vejrer en stor interesse for at få debatteret branchens og udviklingens udfordringer og muligheder. Vi bruger meget tid på netop det i vores daglige arbejde, men udveksler ikke erfaringerne med vore branchekolleger. Det får vi en kærkommen lejlighed til nu,” siger Niels Heilberg.
Post Danmark tradition
Post Danmark har været i dialog med Creative Circle – først om udviklingen af Postens egen DM-dag og siden integrationen af Direct-disciplinen i CCA.
”Sidst, men på ingen måde mindst, ønsker vi i samarbejde med Creative Circle at videreføre Post Danmarks 20 år gamle tradition med at inspirere branchen en gang om året i forbindelse med prisuddelingen,” siger Brian Jakobsen, der er marketingchef i Post Danmark.
Udover opsplitningen af CCA-shortlisterne og lanceringen af Creative Works har Creative Circle indledt et samarbejde med Bureaubiz/Kforum med henblik på at skabe indhold hen over året, der kan medvirke til at øge fokus på fagligheden.
Den 27. maj afholder Creative Circle sit awardshow i Vega i København – Store Vega til awardshowet og Lille Vega til afterpartyet.
Se mere om Creative Works og talerne her.
Se mere om CCA her.