Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Udover at være manden bag hovedkraften Creative North, er Jakob Stigler managing director for AOL Be On i Norden.

Det nordiske netværk, der er grundlagt for at fremme nordisk kreativitet, blev officielt lanceret i Cannes ved et velbesøgt kick-off. Bureaubiz har talt med hovedkraft Jacob Stiegler om initiativet.

Scenen er sat. Kl. er 15:00 og vi befinder os i Cannes’ vandkant og heden er ulidelig. Selvom ethvert fornuftigt menneske ville kyle sig i bølgen blå for at køle sig ned, så har en god portion danskere, svenskere og nordmænd indfundet sig med, at det der foregår oven vande, er vigtigere end at være under vande. Denne eftermiddag bliver Creative North nemlig en realitet. Men hvad er dette initiativ egentlig?

Flot ser det ud. Men hvad er Creative North?

Tilbage til udgangspunktet
Idéen til Creative North opstod under Cannes Lions i 2015. I de to år der siden er passeret, har en gruppe nordiske brancheprofiler jævnligt mødtes med formålet at skabe en fælles forståelse af, hvad der kendetegner nordisk kreativitet. En fælles referenceramme, vil ifølge Jakob Stigler, der er primusmotor på projektet, hjælpe med at få internationale brands til at skele mod Norden, når de skal vælge bureauer. Endvidere er det også Creative Norths erklærede mål at sikre talentmassen i Norden.

I dag, under den ubarmhjertige franske sol, skal projektet endelig lanceres officielt. På programmet er forskellige talks og Q&As med unge nordiske kreative og et blik udefra-ind på den danske branche ved udenlandske branche-profiler.

Cris Hödar, kreativ direktør i Marvelous, stiller et spørgsmål omkring dansk kreativitet.

Efter den officielle fødsel af Creative North tog Bureaubiz fat i Jakob Siegler for at høre, hvor launchet efterlod ham.

Jacob fortæller:

”Jeg er glad. Det her var fødslen af Creative North, som vi vil have det til at tage sig ud som en åben og kollaborativ platform.”

Hvad tager du med dig fra denne fødsel?

”Det allervigtigste ved dette launch-event er at opleve, at der er sympati omkring det projekt, vi har arbejdet på i to år. For hvis der ikke er sympati – så er det ikke noget værd.”

Hvordan mærker du sympatien for projektet?

”Fremmødet var en god indikator. Når du får nogle af de tungeste profiler på den globale scene, og folk fra bureauer, der kunne have nok i sig selv, feks. CEO’s fra Åkestam Holst, Forsmann Bodenfors og &Co. – til at står her og riste i solen, så er det et rigtig godt tegn.”

Stiegler fortsætter:

”Det her var et første skridt, der handlede om at se, om vi overhovedet kan etablere noget, som folk synes er interessant at støtte op omkring. Vi har brugt nogle år på at snakke om, hvordan det skulle skydes af – og nu er vi her – og det er tydeligt at mærke, at der er mange, der synes at Creative North er et spændende initiativ.”

Udenlandske branchefolk fortalte om deres syn på dansk kreativitet.

Hvad er ambitionen med Creative North i forthold til omfang?

”Ambitionen er, at vi skal have kritisk masse. Det skal forstås på den måde, at vi skal have nok folk med i projektet til både at kunne løfte hinanden – men også til at udfordre hinanden”

Hvordan skal bureauer fra de nordiske lande både løfte og udfordre hinanden?

 ”Medlemmerne skal f.eks. udfordres til at vise deres cases, inden de submitter, dem til nogle af dem, de ellers konkurrerer med. Det skal de gøre både for at inspirere andre, men også for at få feedback. Bureauer skal turde bruge hinanden på tværs af interesser og landegrænser, fordi de reelt set har en tro på, at det kan hjælpe dem på den lange bane.”

Hvad er næste konkrete skridt?

”Helt konkret så skal vi jo få  flere folk og bureauer til at bidrage ved at signe op. Og et af de helt konkrete næste skridt er at få de bureauer og bureaufolk i Norden til at bruge hashtagget creativenorth, når de laver spændende ting. Alle de folk, der er del af det her netværk, har en international berøringsflade, som kan hjælpe til at få de nordiske arbejder spredt endnu mere ud – nu under en samlet paraply.”

Både Norge og DK har rekordår til Cannes Lions. Det må være et ret tydeligt tegn på, at det allerede går ret godt for den nordiske kreativitet. Selvom det er sympatisk, er der så overhovedet brug for dette initiativ?

”Hvis man går ud og spørger nogen i verden, hvad der udmærker sig lige nu på nordisk plan, så tror jeg ikke at jeg ville få et konsistent svar – og det er for mig et svar på, hvorfor behovet er der.”

Jacob Stiegler fortsætter:

”Og man kan jo heller ikke bare hvile på laurbærrene. Brasilien havde nogle store år reklamemæssigt set, men langsomt forsvandt de igen. Min antagelse er, at det er fordi de ikke formåede at skabe en fælles fortælling om, hvad der var unikt ved Brasilien som reklameland og derfor ikke fik genereret en langvarig interesse for, hvad de kunne tilbyde, der er anderledes fra andre.”

Han tilføjer:

”Noget andet er at du f.eks. har Åkestam (Holst red.) og &Co. til stede her i dag. Bureauer, der trods medvind, kan se ideen i at løfte  i flok. Det handler jo om mere end bare bureauet. Det handler om branchen og hvad vi gør sammen. Branchens samlede potentiale bliver kun forstørret af en stigende interesse udefra.”

Jacob slutter:

”Det værste der kan ske at vi bliver siddende herhjemme og slås mod hinanden. For markedet herhjemme er for småt til at indfri det potentiale som branchen reelt set besidder. Når jeg ser på hvad man kan, og hvilke muligheder der er internationalt, så forstå jeg ikke helt hvorfor man fokuserer så meget på f.eks. danske og norske kunder.”

Bureaubiz har fanget adm. direktør i We Love People, Karina Holm Henriksen, for at høre hvorfor We Love People har valgt at gå med i Creative North samarbejdet:

“Vi synes Creative North er et rigtig godt initiativ, fordi vi ikke er i tvivl om, at vi har en særlig tilgang til arbejdet med og synet på kreativitet her i Norden. Og ikke mindst, at vi udkommer med en særlig kreativitet, som er meget moderne og virkningsfuld. En kreativitet som er indsigtsbaseret og som inddrager brugere og publikum på nye måder. En kreativitet som vi dog har været for stille omkring, hidtil.”

Karina fortsætter:

“Først var det fodbolden, derefter filmen og senere maden, kokkenes og arkitekternes tur til at være gode til at få fortalt om vores særlige tilgang. Nu er turen kommet til reklamefolkene og kreatørerne bag god kommunikation. Det er tid til at blive dygtigere til at fortælle historierne bag og inspirere med den kreativitet vi arbejder med i Norden. Derfor synes vi, at Jacob og Creative Norths initiativ er rigtig timing og en god anledning til at ‘stikke næsen længere frem’.”

Om man har interesse, kan man kan melde sig ind i Creative North her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club