Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

Knowit Experience, der købte Creuna sidste år, har igen været på opkøbsjagt i Danmark. Denne gang har man købt et dansk designbureau og dets søsterselskab.

For et år siden købte den svenske IT-konsulent-forretning Knowit Danmarks bedst kendte digitale bureaubrand: Creuna. Det sagde man endegyldigt farvel til i september i år, hvor forretningen blev lagt ind under Knowit-paraplyen. 

Nu rykker Knowit yderligere ind på det danske marked. Det sker med opkøbet af designbureauet 1508 og søsterselskabet Strømlin. Sidstenævnte brand forsvinder allerede ved årets udgang, mens man i første omgang beholder 1508-navnet. 

Prisen angives til at løbe op i sammenlagt 100 mio. kr. i den svenske pressemeddelelse, som IT-konsulent-huset har sendt ud. Her lyder det, at fordelingen er 75 mio. danske kroner, der udbetales på ‘kontant og gældfri basis’, mens der er en merkøbssum, der forventes at udgøre 25 mio. danske kroner. 

Opkøbet af 1508 og Strømlin kaldes i den danske pressemeddelelse for “store skridt på vejen mod Knowit Experiences ambition om at etablere sig som et af Danmarks stærkeste bureaubrands.” Men det er kun en begyndelse, forstås det. Målet er, at organisationen skal vokse gennem både organisk vækst og yderligere opkøb.

Det varslede CEO i Knowit Experience Danmark, Roar Nissen, der også var CEO for Creuna, allerede i september i forbindelse med, at man sagde farvel til Creuna-navnet. Her lød det, at man havde ambitioner om at blive mindst dobbelt så store i Danmark inden for det kommende år – og at man har potentiale til at blive 400 medarbejdere, ligesom man har i Norge og Sverige. 

Det har man i hvert fald taget et pænt skridt imod med erhvervelsen af 1508 og Strømlin. Knowit kommer til at gå fra 12 til 60 medarbejdere i København, mens man har 80 digitale specialister i Aarhus, der hovedsageligt stammer fra det forhenværende Creuna. 

Fra medstifter og CEO i 1508, Mikkel Jespersen, der fortsætter i sin nuværende rolle og skal lede bureauet sammen med Knowit i København og Aarhus, lyder det, at man i noget tid har “undersøgt muligheden for at blive en del af noget større”. Han fortsætter: 

“Vi har store ambitioner og vil gerne kunne sætte større aftryk med det, vi arbejder med. Men det vigtigste for os har været, at det skulle være en organisation, som vi kunne se os selv i og aktivt vælge til. Det har vi fundet i Knowit Experience, som fra start har vist stor respekt for vores kulturer og vores ways-of-working.”

Knowit har i dag næsten 4000 medarbejdere. Hoveddelen er ansat i de nordiske lande, men man har også kontorer i Tyskland og Polen. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club