Crispin Porter fejlede med SuperBowl-reklamer

Peter Engholm
25@mail.dk

Groupons omsætning styrtdykkede 30 pct. samme måned, som rabatkæden bragte stærkt kritiserede spots i forbindelse med SuperBowl.

De fleste vil sikkert synes, at det er mere end okay at omsætte for godt 325 mio. kr. på en måned – men ikke hvis man måneden før har omsat for næsten 470 mio. kr.

Det er tilfældet for rabatkæden Groupon, der måtte lægge ryg til et omsætningsfald på mere end 30 pct. fra januar til februar. Faldet kommer oven på et stærkt 2010.

Og det er ikke fordi, Groupon forsvandt ud af rampelyset i sidste måned – Adweek foreslår, at det modsatte kan have været tilfældet.

For Groupon røg ind i en særdels heftig medie- og forbrugerbeskydning for sine SuperBowl-spots, der med indledende alvor tager fat i ømtålelige sager som forholdene i Tibet og den truede brasilianske regnskov … for så at lave grin med dem.

Groupon forsvarede sine reklamer – til at begynde med – ganske som filmene umiddelbart efter SuperBowl høstede roser. Men folkestemningen skiftede, og Groupon skiftede med og trak kampagnen og har – angiveligt – også sagt farvel bureauet bag kampagnen, Crispin Porter + Bogusky, efter kort tids bekendtskab. DEt er i så fald anden gang inden for kort tid, at Crispin Porter har måttet vinke farvel til en kunde, idet Burger King heller ikke var tilfreds med resultaterne.

Dårlig omtale er bedre end ingen omtale? Næppe, men de kommende måneder må vise, om nedgangen skyldes almindelig træghed i markedet, konkurrencen fra f.eks. LivingSocial eller Timothy Hutton og Elizabeth Hurleys lidt for kåde indsats.