Crowdsourcing – reklamebranchens nye forbandelse?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Unilever sætter nu forbrugerne til at udvikle reklame for 13 globale mærker. Vinderne udpeges ved London Film Festival.

I august sidste år droppede Unilever reklamebureauet Lowe på budgettet for Peperami.

Begrundelsen var, at der var lavet så godt arbejde på brandet, at det nu var egnet til, at lade forbrugerne udvikle den fremtidige markedsføring.

Det kaldes også crowdsourcing, men hvis man tænkte, at det er sådan noget, der kan foregå i nogle hjørner hist og pist, så har Unilever netop lanceret en ny omgang crowdsourcing i et omfang, der kan få det til at ligne en ny forbandelse for reklamebranchen.

Unilever vil lade forbrugerne udvikle indhold til hele 13 globale brands som f.eks. Knorr, Dove, Ben & Jerry’s og Lipton.

Ifølge vice president, global communications, Babs Rangaiah, er mærkerne udvalgt efter, hvilke der har den største globale tilstedeværelse.

Initiativet vil ske i samarbejde med Mofilm, der er et community for filmskaber aspiranter og man vil søge video-indhold til alle 13 mærker. Ambitionen er at udpege fem vindere for hvert mærke og en overordnet vinder, der vil få 7000 Pund (ca. 60.000 kr.). Vinderne præsenteres ved London Film Festival til oktober

“Vi håber at få godt indhold nok til at producere reklamer til alle mærkerne,” siger Babs Rangaiah til Brandrepublic og tilføjer, at fokus vil være på ideer, der kan køre på flere markeder.