Der er ikke længere noget profilerende i at sige, at ens virksomhed har en grøn profil. Det at tage et ansvar er ved at blive dagligdag.
I hvert fald hos de store virksomheder, mens de små og mellemstore virksomheder langsomt er ved at tage CSR på sig.
”De næste generationer vil vokse op og se dét at drive en socialt ansvarlig virksomhed som en selvfølgelighed. Hvor man kan hævde, at mange af nutidens direktører ser CSR som et positivt tilvalg, så vil disse ledere i fremtiden betragte det som uundværligt og uundgåeligt”, siger Jonathan Løw, der til daglig er marketingchef hos KaosPiloterne.
Han mener, at det at påtage sig et ansvar vil være en helt naturlig del af dagligdagen og ikke kun fordi, man har dårlig samvittighed eller ønsker at profilere sig.
”CSR er generelt opfattet som noget positivt, da man ser det som udgangspunkt for at drive virksomhed ansvarligt i dag. Udviklingen vil bevæge sig fra, at det er et ansvar, man skal tage på sig, til at virksomhederne anvender CSR til nytænkning og forbedring inden for både produktudvikling, partnerskab, ledelse og salg,” siger Jonathan Løw til Jyllands-Posten.
Eksempelvis har høreapparatvirksomheden Widex bygget sin egen vindmølle, hvorfra man får 95 procent af energien til virksomheden. Og det værdsætter kunderne.
Ifølge Richard Tøpholm, der er ingeniør og medejer af Widex, finder kunderne fortællingen om vindmøllen så god, at de hellere vil høre om den end om produkterne.
Jonathan Løw er i øvrigt ansvarlig for CSR-eventen ’Who Cares Wins 2013’ og en anden CSR-begivenhed: CSR Awards 2012, åbner dørene den 13. november og hovedtaleren er ingen ringere end Bill Clinton (Jyllands-Posten Ansvar & Engagement, p. 2-10).
Luksus er blevet en hemmelighed
Show-off af dyre produkter er ikke længere smart. Det er nærmest blevet pinligt at skilte med, at man har mange penge. Det nye luksus er at finde det, som ingen andre har fået øje på endnu, men som alligevel har stor værdi i omgangskredsen.
”Noget , der er sjældent og meget svært at få fat i og derfor er forbeholdt de få. Det behøver ikke at koste millioner. Det skal være lidt dyrere i ressourcer. Det kan for eksempel være dyrt i tid. Det er dyrt i tid at skære en dukke ud i træ til sit nyfødte barn, sådan som bonderøven fra tv kan gøre. Han er i og for sig også en slags moderne luksus-levenrandør, for han leverer luksus i form af rigtig meget tid og engagement”.
Siger Jesper Bo Jensen fra firmaet Fremforsk (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 12-13).