Cult vil lære af Red Bull

FiG

Brancheklip: PR-værdien for Red Bull af Felix Baumgartners frie fald diskuteres bredt i dagens aviser – der også rummer en melding fra danske Cult om at ville have sit eget cykelhold. Og et bureau sendte deres kunde godt 35 km til vejrs.

En mand stiger til vejrs i en ballon af varm luft for derefter at sætte rekord i frit fald – men nok om Thor Möger Pedersen. Mange aviser beskæftiger sig i dag med PR-værdien for Red Bull af østrigeren Felix Baumgartners frie fald fra 39 kilometer. I Jyllands-Posten har man hevet fat i danske Cults ejer, Brian Sørensen, der fortæller, hvad han har af PR-planer.

Cult er mest blevet kendt for provokerende reklamer med nøgne piger, men selv om de er blevet kritiseret, så konstaterer Brian Sørensen, at de har givet uvurderlig PR og medvirket til at gøre navnet kendt.

Han er således ikke ubekendt med det at få omtale, og han har da også planer om at følge lidt mere i Red Bulls fodspor. Måske ikke så ekstremsport-agtigt som Formel 1-racere og en mand, der gennembryder lydmuren – men mindre kan gøre det: Cult er nemlig på vej med sit eget cykelhold.

“Lige nu eksporterer vi til omkring 19 lande, og det vil vi gerne fordoble. Et cykelhold kan udbrede kendskabet til endnu flere lande. Det er også på tide, at vi går ind i den branche, for vores produkt er et naturligt præstationsfremmende middel, som er lovligt,” siger Brian Sørensen til Jyllands-Posten.

Samtidig agter Cult også at gå på rekord-jagt, dog af den mere jordnære slags sammenlignet med Red Bull: I et projekt, der går ud på at køre længst på to hjul – i en bil.

Børsen (p. 25) kalder rekordspringet fra stratosfæren for et PR-højdepunkt for Red Bull. Eventen har stået energidrik-producenten i 30 mio. dollar, men eksponeringen er “guld værd”.

Christian Vollerslev, adm. direktør i Promovator, kalder begivenheden for revolutionerende og markedsføringsfilosofien for genial – og han suppleres af Stiig Helgens Bingelii, adm. direktør i Brandhouse:

“Hvis vi ser på markedsføringsværdien, er vi oppe i samme størrelsesorden som Super Bowl- og Ryder Cup-sponsoraterne.”

Han kalder det for et modigt træk, fordi det ville have givet “et ekstremt bagslag”, hvis der var sket noget med Felix Baumgartner.

Red Bulls stifter og øverste chef, Dietrich Mateschitz, har tidligere – over for Der Spiegel – forholdt sig til bl.a. den risiko:

“Det har aldrig været vores filosofi at nøjes med at købe en skærm, som vi kan kliste vores logo på. Vi vil hellere integrere os i den pågældende sport og selv stå til ansvar for succeserne og fiaskoerne.”

Samtidig har andre annoncører og fans ladet sig inspirere af begivenheden. JWT London sendte en plade Kit Kat godt 35 km til vejrs – som støtte og “Fun break” til Felix Baumgartner, der som bekendt måtte udsætte rekordforsøget flere gange.

Og en Lego-fan har gengivet hele begivenheden – klods for klods: