Cykelakrobat skal sælge Danske Banks nye slogan

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Opdateret med link til filmen. I morgen starter den nye store kampagne, der skal markedsføre Danske Banks nye slogan. Joachim Rubow er rigtig godt tilfreds med resultatet af samarbejdet med Saatchi & Saatchi.

Lange bilkøer i morgen-myldretiden og folk, der sidder uvirksomt og glor i deres bil. En mand gider ikke vente – han piller en cykel frem og bevæger sig ud i mylderet. Han tager sagen i egen hånd – han udviser handlekraft, og det er en vigtig pointe i forhold til budskabet i filmen.

Der er tale om den canadiske cykelakrobat Ryan Leech, der er professional trials mountain kører og cykelturen frem til jobbet bliver selvsagt ikke helt almindelig. Filmen kan således godt give mindelser om tidligere Danske Bank Film under sloganet “Gør hvad du er bedst til”. Som f.eks. den lille boldjonglør, Alexander

“Det er et nyt slogan og en helt ny kampagne til at markedsføre platformen. Vi har ikke på nogen måde skelet til tidligere film, men det er de samme grundværdier, vi bygger på, så hvis nogen oplever en vis kontinuitet, så vil vi da ikke være utilfredse med det,” siger marketingdirektør, Joachim Rubow, Danske Bank.

Slogan og kampagne er udviklet i samarbejde med Saatchi & Saatchi, og Joachim Rubow er rigtig godt tilfreds med resultatet.

At parterne efter blot 6-8 måneders samarbejde har valgt at gå fra hinanden trods det, at de faktisk kom i mål med en velskabt baby, slår ingen skår i glæden.

“Vi er utroligt tilfredse med det, der er skabt i samarbejde med Saatchi & Saatchi. Det gælder både det nye slogan, og den kommunikation, som vi lancerer i morgen,” siger Joachim Rubow.

Det nye slogan er Stå Stærkere, og pointen er meget enkel: Kunderne skal stå stærkere ved at være kunde i Danske Bank.

“Ingen tvivl om, at “gør hvad du er bedst til” har været et enormt stærkt slogan. Alle analyser viser, at det formentlig er det bedst kendte slogan i Danmark. Vi har også stået for en kommunikation med betydelig gennemslagskraft. Det koster så, når man kommer ind i en finanskrise, og vi må lægge navn til en række dårlige historier,” siger Joachim Rubow og fortsætter:

“I ‘Gør hvad du er bedst til’ beskæftigede vi os meget med egne kompetencer. Det var mere indefra og ud. Vi har så været gennem en længere proces, hvor vi har arbejdet med at kigge udefra og ind, og i det nye slogan fokuserer vi meget mere med forbrugernes situation.”

Et par andre ord er yderligere med til at beskrive forståelsen af sloganet. Reklamerne vil komme til at rumme opfordringen: Brug os. Og Joachim Rubow taler desuden om handlekraft.

Det udtrykkes f.eks. direkte i en af print-annoncerne, der bærer overskriften: Handl.

“En bank er ikke noget i sig selv men et middel for kunderne til at nå et resultat. Derfor skal vores løfte i sloganet opleves i de produkter, vi kan tilbyde – både eksisterende og nye – i dialogen med vores rådgivere, i vores tilgængelighed – kort sagt 360 grader rundt om kundernes oplevelse af os. Det budskab skal så kommunikeres – i første omgang gennem en imagekampagne. Men vi skal ikke tilbage til en situation, hvor vores markedsføring er styret af 5-6 årlige image-kampagne. Der vil komme nye film, men meget af vores markedsføring kommer også til at rumme mere konkret budskaber om, hvad vi kan tilbyde som bank,” siger Joachim Rubow.

Han understreger samtidig, at kommunikationen kun er et af flere elementer i den samlede pakke, der skal give sloganet indhold.

“Det er en proces, der har været i gang i længere tid og budt på flere forskellige initiativer – handlinger kan du også sige. Helt konkret har vi i de seneste par år taget 25 forskellige initiativer rettet mod både de private forbruger – som f.eks. vores mobil app, der skal styrke vores tilgængelighed – samt erhvervslivet,” siger Joachim Rubow og fortsætter:

“Nu har vi så fundet tiden inde til at lancere det nye slogan og etablere en kommunikativ ramme for den overordnede strategi. Men der er ingen tvivl – det absolut vigtigste i vores indsats er handlinger. Handlinger i form af de konkrete tilbud, vi kan komme med til forbrugerne og handlinger i form af den kontakt vi har med kunderne. Det ultimative succes-kriterie bliver, om markedsføringen bidrager til at højne kundetilfredsheden.”

En del af strategien er, at Danske Bank også vil være bedst til bolig. Her spiller Realkredit Danmark en hovedrolle, og man har for nylig lanceret en helt ny kampagne – også skabt af Saatchi. Der vil blive arbejdet med to forskellige brands, men de bliver styret af den samme marketingafdeling og derfor bliver indsatsen selvfølgelig koordineret, så den spiller sammen.

RD universet er meget rødt, mens Danske Bank fortsat er blå. Printannoncerne er f.eks. domineret af den blå farve, og vil med et hurtigt blik ligne både Nykredit og Berlingske.

“Nu har vi faktisk altid været den blå bank, og det kan vi f.eks. ikke lave om på, selvom andre også bruger farven,” siger Joachim Rubow.

Det har ikke været muligt at få et link til filmen, men den kan ses fra morgenstunden tirsdag på en række forskellige kanaler.

Opdateret tirsdag: Filmen kan ses her