De amerikanske bureauledere står i kø for at give Bush-administrationens finansielle redningsplan nogle gode råd – eller slet og ret: klø – med på vejen.
At Repræsentanternes Hus afviste planen og dermed sendte chokbølger igennem et i forvejen nervesvækket finansmarked, skyldtes det lousy branding – ifølge amerikanske bureauledere, som Brand Republic har lyttet til.
Andrew Bennett, CEO i Euro RSCG, og Mary Perhach, global chief communications officer i Euro RSCG Worldwide, hæfter sig ved, at ingen har gjort sig den ulejlighed at gøre emnet enkelt for det amerikanske folk, mens andre dvæler ved planens navn, “bailout”, altså kaution.
Bruce Haynes, managing partner i National Media Group, noterer sig, at bailout klinger af noget mislykket, og tilføjer:
“Amerikanere hader alt mislykket – med mindre nogen kan love et andet akt, hvor helten får genoprejsning. Hvis der var blevet kaldt “redning” fra begyndelsen, så havde der været noget heroisk over det, for man genopretter tingene og sætter på dem på deres rette plads”.
Bureaulederne hæfter sig ved, at amerikanere gerne sidder klistret til skærmen, hvis der er mod i det – brandmand redder ung pige fra dybt hul eller en pilot lander et faldefærdigt fly – men planen rummer intet heltemod.
Også uden for bureaukredse tilflyder der den amerikanske regering branding-råd – Lars Perner, marketing professor på USC siger:
“Første skridt skulle have været at reagere oprørt over de enorme uregelmæssigheder i de finanssektoren. Det havde nok givet mere i vægtskålen til fordel for planen”.