Den prestigefyldte britiske award D&AD har uddelt 430 Pencils. Det var blot førstedagen, for endnu en stak venter på at blive uddelt. Men lad os i første omgang se på, hvad dansk kreativitet fik vekslet sine shortlister til.
3 bureauer og 2 talenter blev honoreret yderligere i forhold til shortlisten. New Land vandt en Graphite Pencil for sit Sound Design & Use of Music for Levi’s, mens der var en Wood Pencil til både UncleGrey for Canon og Hjaltelin Stahl for Danish Crown.
Wood er ‘The best of the year’, mens Graphite er et nøk bedre; ‘Stand-out work that rises above the rest’.
Hans Augustenborg fra Uncle Grey fik en Pencil i Next Creative, mens Martin Furze modtog en Pencil i Next Director. I Next-categorierne er der ingen differentiering i Pencils. Det gør ikke æren mindre, for i de fem kategorier for personer med højst tre års erfaring med kommercielt arbejde blev der blot uddelt ni Next Pencils i alt.
En dansk annoncør, Elgiganten, vandt – med bistand fra Nord DDB, primært Stockholm –en Wood Pencil i E-commerce. Det danske team Jeppe Vidstrup og Simone Wärme, der arbejder på adam&eveDDB i London, vandt en Yellow Pencil for Adidas i Experiential (Use of Technology). En Yellow Pencil gives udelukkende til ‘outstanding work that achieves true creative excellence’.
10 shortlistede arbejder fra Danmark er fortsat i spil hos juryen i dag.
D&AD 2021 – danske pencils
Graphite Pencil
Kategori: Craft
Levi’s – When You Take A Step, We All Move
New Land
- Sound Design & Use of Music
Wood pencil
Kategori: Direct
Danish Crown – The Big Danish Bacon Pre-roll
Hjaltelin Stahl
- Digital
Kategori: Press & Outdoor
Canon – Missed Shots
UncleGrey
- Press Campaigns
Next – Pencil Winners
Kategori: Next Creative
- Hans Augustenborg, UncleGrey
Promote Your Local, Cold Bali, Volvo, Canairi
Kategori: Next Director
- Martin Furze
New Lives, The Mary Foundation Denmark