Af Peter Engholm, journalist

Juryerne i den fagligt tunge award har udpeget årets finalister, og de omfatter bl.a. 8 danske bureauer, 2 produktionsselskaber og 3 solister samt teams og annoncører. Se oversigten her.

Årets shortliste ved D&AD Awards er 20 pct. større end sidste år – men kun godt 2/3 af forrige års shortliste. Der er bølgeskvulp, men uanset hvad: Det er pænt krævende at blive nomineret.

Et kig på den danske del af shortlisten kan variere alt efter, hvor rød-hvide brillerne er.

Der er 19 nominerede arbejder fra danske bureauer, produktionsselskaber og enkeltpersoner. Dertil kommer (mindst) 6 arbejder, som er produceret af danske kreative på udenlandske bureauer – og så er der (mindst) et par danske annoncører, der har fået shortliste-værdigt arbejde udført af udenlandske bureauer. 

D&AD tog hul på shortlisterne forleden med håndværkskategorierne og Side Hustle – her var der 4 danske arbejder med – og nu følger så resten.

AKQA Copenhagen, Bacon, UncleGrey og Virtue har hver 2 shortlister, mens Hello Monday, Hjaltelin Stahl, Norgram og Space10 har 1 hver. Dertil kommer Peter Ørntoft, Martin Furze og Hans Augustenborg – sidstnævnte fik også en shortliste i Side Hustle.

På adam&eveDDB i London sidder det danske team Jeppe Vidstrup og Simone Wärme. De har fået 6 shortlister for GMR – Play Connected for Adidas, fordelt på en håndfuld kategorier: Design Transformation, Digital Design, Product Design, Experiential og Gaming.

Elgiganten har fået 3 shortlister i hhv. E-commerce, Entertainment og Integrated for at bruge VAR (Video Assistant Referee) som afsæt for rabat på tv-fladskærme. Ideen kom fra Nord DDB, herunder også København, men det var Stockholm-kontoret, der har den største aktie. Casen vandt Grand Prix ved Eurobest.

Lego er også på shortlisten – i Impact-katergorien for Green Instructions, bistået af Ogilvy i Polen.

Årets D&AD-vindere, i form af pencils, offentliggøres den 26. og 27. maj.

D&AD 2021 – shortlistede arbejder fra Danmark

Digital Design

Ikea – Everyday Experiments
Space10

  • Beta

The Bartlett School of Architecture – Summer Show 2020
Hello Monday

  • Products

Olafur Eliasson – Earth Speakr
AKQA Copenhagen

  • Immersive Experiences

Direct

Danish Crown – The Big Danish Bacon Pre-roll
Hjaltelin Stahl

  • Digital

Future Impact

Canon – Truthmark
UncleGrey

  • Initiative 

Gaming

The DDR Museum – teAR down this WALL
Virtue

  • Educational
  • New Realities & Emerging Media

Graphic Design

CBS News – CBS News Stamp Collection
Peter Ørntoft

  • Data Visualisation

Space10 – Everyday Experiments
Norgram

  • Websites & Apps

Impact

Olafur Eliasson – Earth Speakr
AKQA Copenhagen

  • Design

Music Videos

Active Child – Color Me
Bacon Copenhagen + BaconX Copenhagen

  • Direction
  • Visual Effects

Next Creative

Hans Augustenborg, UncleGrey

  • Promote Your Local, Cold Bali, Volvo, Canairi

Next Director

Martin Furze

  • New Lives, The Mary Foundation Denmark

Press & Outdoor

Canon – Missed Shots
UncleGrey

  • Press Campaigns

Craft

SAS – We Are Travellers
New Land + &CO

  • Editing
  • Casting

Levi’s – When You Take A Step, We All Move
New Land

  • Sound Design & Use of Music

Side Hustle

Hans Augustenborg

  • Promote Your Local

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club