Årets shortliste ved D&AD Awards er 20 pct. større end sidste år – men kun godt 2/3 af forrige års shortliste. Der er bølgeskvulp, men uanset hvad: Det er pænt krævende at blive nomineret.
Et kig på den danske del af shortlisten kan variere alt efter, hvor rød-hvide brillerne er.
Der er 19 nominerede arbejder fra danske bureauer, produktionsselskaber og enkeltpersoner. Dertil kommer (mindst) 6 arbejder, som er produceret af danske kreative på udenlandske bureauer – og så er der (mindst) et par danske annoncører, der har fået shortliste-værdigt arbejde udført af udenlandske bureauer.
D&AD tog hul på shortlisterne forleden med håndværkskategorierne og Side Hustle – her var der 4 danske arbejder med – og nu følger så resten.
AKQA Copenhagen, Bacon, UncleGrey og Virtue har hver 2 shortlister, mens Hello Monday, Hjaltelin Stahl, Norgram og Space10 har 1 hver. Dertil kommer Peter Ørntoft, Martin Furze og Hans Augustenborg – sidstnævnte fik også en shortliste i Side Hustle.
På adam&eveDDB i London sidder det danske team Jeppe Vidstrup og Simone Wärme. De har fået 6 shortlister for GMR – Play Connected for Adidas, fordelt på en håndfuld kategorier: Design Transformation, Digital Design, Product Design, Experiential og Gaming.
Elgiganten har fået 3 shortlister i hhv. E-commerce, Entertainment og Integrated for at bruge VAR (Video Assistant Referee) som afsæt for rabat på tv-fladskærme. Ideen kom fra Nord DDB, herunder også København, men det var Stockholm-kontoret, der har den største aktie. Casen vandt Grand Prix ved Eurobest.
Lego er også på shortlisten – i Impact-katergorien for Green Instructions, bistået af Ogilvy i Polen.
Årets D&AD-vindere, i form af pencils, offentliggøres den 26. og 27. maj.
D&AD 2021 – shortlistede arbejder fra Danmark
Digital Design
Ikea – Everyday Experiments
Space10
- Beta
The Bartlett School of Architecture – Summer Show 2020
Hello Monday
- Products
Olafur Eliasson – Earth Speakr
AKQA Copenhagen
- Immersive Experiences
Direct
Danish Crown – The Big Danish Bacon Pre-roll
Hjaltelin Stahl
- Digital
Future Impact
Canon – Truthmark
UncleGrey
- Initiative
Gaming
The DDR Museum – teAR down this WALL
Virtue
- Educational
- New Realities & Emerging Media
Graphic Design
CBS News – CBS News Stamp Collection
Peter Ørntoft
- Data Visualisation
Space10 – Everyday Experiments
Norgram
- Websites & Apps
Impact
Olafur Eliasson – Earth Speakr
AKQA Copenhagen
- Design
Music Videos
Active Child – Color Me
Bacon Copenhagen + BaconX Copenhagen
- Direction
- Visual Effects
Next Creative
Hans Augustenborg, UncleGrey
- Promote Your Local, Cold Bali, Volvo, Canairi
Next Director
Martin Furze
- New Lives, The Mary Foundation Denmark
Press & Outdoor
Canon – Missed Shots
UncleGrey
- Press Campaigns
Craft
SAS – We Are Travellers
New Land + &CO
- Editing
- Casting
Levi’s – When You Take A Step, We All Move
New Land
- Sound Design & Use of Music
Side Hustle
Hans Augustenborg
- Promote Your Local