D&AD: Fire bronzeblyanter til danske bureauer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Fire blyanter fordelte sig på fire danske bureauer. Den mest prisvindende kampagne ved sidste års Cannes Lions, vandt her til aften en eftertragtet sort blyant.

Fire danske bureauer blev hædret ved D&AD Awards i London torsdag aften.

De fire bureauer – Space10, Uncle Grey, Mensch og Hjaltelin Stahl – vandt alle bronze (Wood Pencil).

Det er nogenlunde med niveauet for to år siden, hvor Danmark hentede 1 sølv og 3 bronze, mens danskerne ved sidste års D&AD opnåede ikke færre end 12 priser. Heraf 3 sølv og 9 bronze.

3 sølv og 9 bronzeblyanter til Danmark

 

I år var der kun 3 ud af 721 kampagner, der opnåede den fineste pris: Black Pencil. Den ene var Fearless Girl, der dominerede sidste års Cannes Lions med fire grandprixer og samlet set vandt 18 løver. Se de andre to nederst i artiklen.

De fire danske kampagner:

Wood Pencil
Kategori: User Experience Design
Bureau: Space10
Annoncør: Ikea
Kampagne: Ikea Place

Wood Pencil
Kategori: Direct Response/Digital
Bureau: Uncle Grey
Annoncør: Canon
Kampagne: Local Business Never Looked so Good

Wood Pencil
Kategori: Multi-Market Campaign under PR-kategorien.
Bureau: Mensch
Annoncør: Visit Faroe Islands og Atlantic Airways
Kampagne: Faroe Islands Translate

Wood Pencil
Kategori: Writing for Digital Marketing
Bureau: Hjaltelin Stahl
Annoncør: Greenpeace
Kampagne: Warhead

De tre Black Pencils:

  • McCann New York for State Street Global Advisors med kampagnen Fearless Girl i kategorien Outdoor
  • Saatchi& Saatchi NY for Procter & Gamle med kampagnen It’s a Tide Ad i kategorien Film
  • Host/Havas for Palau Legacy Project med kampagnen Palau Pledge i kategorien Branding

De 721 kampagner fordelte sig med:

  • Black Pencil: 3 Pencils
  • Yellow Pencil: 74 Pencils
  • Graphite Pencil: 156 Pencils
  • Wood Pencil: 488 Pencils

Se alle vinderne her