Fire danske bureauer blev hædret ved D&AD Awards i London torsdag aften.
De fire bureauer – Space10, Uncle Grey, Mensch og Hjaltelin Stahl – vandt alle bronze (Wood Pencil).
Det er nogenlunde med niveauet for to år siden, hvor Danmark hentede 1 sølv og 3 bronze, mens danskerne ved sidste års D&AD opnåede ikke færre end 12 priser. Heraf 3 sølv og 9 bronze.
I år var der kun 3 ud af 721 kampagner, der opnåede den fineste pris: Black Pencil. Den ene var Fearless Girl, der dominerede sidste års Cannes Lions med fire grandprixer og samlet set vandt 18 løver. Se de andre to nederst i artiklen.
De fire danske kampagner:
Wood Pencil
Kategori: User Experience Design
Bureau: Space10
Annoncør: Ikea
Kampagne: Ikea Place
Wood Pencil
Kategori: Direct Response/Digital
Bureau: Uncle Grey
Annoncør: Canon
Kampagne: Local Business Never Looked so Good
Wood Pencil
Kategori: Multi-Market Campaign under PR-kategorien.
Bureau: Mensch
Annoncør: Visit Faroe Islands og Atlantic Airways
Kampagne: Faroe Islands Translate
Wood Pencil
Kategori: Writing for Digital Marketing
Bureau: Hjaltelin Stahl
Annoncør: Greenpeace
Kampagne: Warhead
De tre Black Pencils:
- McCann New York for State Street Global Advisors med kampagnen Fearless Girl i kategorien Outdoor
- Saatchi& Saatchi NY for Procter & Gamle med kampagnen It’s a Tide Ad i kategorien Film
- Host/Havas for Palau Legacy Project med kampagnen Palau Pledge i kategorien Branding
De 721 kampagner fordelte sig med:
- Black Pencil: 3 Pencils
- Yellow Pencil: 74 Pencils
- Graphite Pencil: 156 Pencils
- Wood Pencil: 488 Pencils