D&AD hædrer nyt dansk blod

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Der blev kastet glans over en stribe unge danske kreative, da D&AD uddelte New Blood Awards i London torsdag aften.

På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) lærer studerende på Kreativ Kommunikation at udvikle ideer specifikt til konkurrencer, og den indsats har tilsyneladende givet pote.

Ganske som i 2016 høstede 12 danske unge i år fem blyanter, kaldet pencils, i D&AD’s prestigefyldte ungdomskonkurrence, New Blood – og de fleste gik til DMJX.

I alt 173 blyanter blev ved en ceremoni torsdag aften i London uddelt blandt unge kreative fra 40 lande.

Gul, grafit og træ
Faktisk blev vindernavnene offentliggjort allerede i maj, men først i forbindelse med prisfesten blev sløret løftet for farven på de eftertragtede blyanter.

De danske vinderblyanter fordelte sig, som det fremgår herunder, i år med en enkelt gul, to i kategorien grafit og to af træ.

Yellow Pencil That’s Not My Name DMJX – Danish School of Media and Journalism Denmark
Graphite Pencil Quick Crits DMJX – Danish School of Media and Journalism Denmark
Graphite Pencil Reality Check DMJX – Danish School of Media and Journalism Denmark
Wood Pencil Give Me Human Truth DMJX – Danish School of Media and Journalism Denmark
Wood Pencil The Loyal Study Partner Reklamelinjen Denmark

Blandt de tusindvis af indsendte arbejder blev i alt uddelt en enkelt sort, tre hvide, 32 gule, 40 grafit og 97 træblyanter. Sort er den fineste og udløser blandt andet 2.000 britiske pund til deling mellem vinderne.

Virkelige cases for virkelige kunder
New Blood Awards er for studerende, nyuddannede eller blot unge kreative under 23, som via konkurrencen får mulighed for at løse virkelige cases for virkelige kunder.

Man deltager altså ikke med et eksisterende arbejde, men vælger en eller flere cases og fremsender sit bud på en løsning.

Virksomhederne bag de pågældende cases – som i år talte blandt andre Amazon, BBC, Hasbro og den britiske hær – bedømmer arbejderne sammen med D&AD’s jury, som består af kreative fra hele verden.

D&AD blev grundlagt i 1962 som British Design & Art Direction, men organisationen repræsenterer i dag kreative inden for design og reklame verden over.