Reklamelinjen handler sig til D&AD-Award

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Fem studerende har sat Reklamelinjen på verdenskortet ved at score en af branchens mest prestigefulde internationale ungdomspriser – med en ’handlende idé’.

I går var en ganske ualmindelig dag for Dea, Mads, Sofie, Kirill og Mathias, der alle er elever på Reklamelinjen hold 4. Via et tweet gik det nemlig op for dem, at de havde vundet en New Blood Award til D&AD – som er en af den kreative kommunikation-branches mest anerkendte uddelere af priser.

Mathias Lund var den, der først opfangede de gode nyheder:

“Da jeg så, vi havde vundet, begyndte jeg bare at ryste – jeg var sgu næsten ved at kaste op af chok og begejstring.”

Den gode nyhed spredte sig som en steppebrand til de andre fire studerende og udmøntede sig i euforiske updates på de sociale medier.

Kreativ tryghed
Det brief, som de fem studerende har løst, på prisvindende vis, er for Pearsons, som er verdens største producent af uddannelsesbøger og e-learning.

”Det var et meget åbent brief. Opgaven lød på at identificere og løse et problem eller udfordring i forhold til uddannelse. På en sådan fremtidsagtig måde,” fortæller Mathias.

At de fem kreative hoveder overhovedet fik indsendt en løsning til New Blood sammen, var dog lidt af en tilfældighed.

”Egentlig havde vi egentlig slet ikke tid til at løse briefet, fordi vi alle både har fuldtidsarbejde og går på Reklamelinjen ved siden af. Men da vi en aften satte os sammen, ping-pongede vi sygt godt, og det stod hurtigt klart, at vi var nødt til knække det her brief i fællesskab.”

En af de ting, som Mathias fremhæver, der gjorde processen ekstra god, var, at gruppen fra starten formåede at skabe et trygt kreativt rum.

”Når man er kreativ, blotter man sig meget – og er ærlig omkring nogle ting, der kan være ret personlige. Det var uhyre vigtigt, at vi fik skabt et forum, hvor man turde sige lige, hvad man tænkte. Vi talte f.eks. i flere timer om, hvad vi selv synes, der havde været hårdt ved at studere”.

Noter fra New Blood-vindernes idéudvikling.

Indsigt gav idé-regn
I starten var det svært at knække koden, men efter gruppen fandt frem til en fælles indsigt, gik det stærkt med at få idéer.

Mathias fortæller:

”Vores indsigt var oplevelsen af, at man har siddet og læst en masse undervisningsmateriale – og så kan du ikke huske en døjt af det dagen efter. Det var noget vi alle i gruppen kunne nikke genkendende til – og det blev det problem vi ville løse.”

Loyal studiemakker
Gruppens idéudvikling endte ud i et hav af idéer – som i sidste ende blev cuttet ned til to indsendelser til New Blood.

Dea Svanholm fortæller om baggrunden for den endelige vinder-idé:

”Vi kom frem til, at det hjælper på indlæringen, hvis man bliver quizzet i stoffet og snakker med en studiemakker om emnet. Problemet er bare, at man ofte sidder og læser alene og derfor ikke har muligheden”.

Løsningen på Pearsons-briefet, der nu har vundet en New Blood Award, hedder: ’The Loyal Study Partner’.

Du kan se konceptet forklaret i denne casevideo:

”Efter vi fik idéen til The Loyal Study Partner kunne vi simpelthen ikke give slip på den. Vi var vilde med, at den ikke bare sagde noget til de studerende, men rent faktisk løste et problem for dem”, fortæller Mathias Lund.

Den handlende idé’
De to fagansvarlige på Reklamelinjen, Kaare Grundtvig og Per Holm Henriksen, er ligesom deres elever også oppe at køre over deres studerenes New Blood Award.

Kaare fortæller:

”Vi er mega stolte og glade. Det er super godt gået af dem. Jeg håber og tror at det kommer til at betyde rigtig meget for dem. Samtidig er det også et tegn på, at det vi forsøger at gøre på Reklamelinjen, rent faktisk fungerer”

Per Holm supplerer:

”Ja, det er fucking fantastisk – både for dem og for os. Samtidig med at vi vil have vores elever til at få succes, så er vi ude på en mission, for det vi kalder ’den handlende idé’, som er vores bud på, hvordan man laver god reklame”.

Per fortsætter:

”Grundlæggende går den handlende idé ud på, at det ikke længere er nok at råbe sit budskab ud, men at man rent faktisk bliver nødt til at lægge handling bag sine ord – løse problemer frem for at postulere.”

”Det har vores elever gjort på fineste vis med The Loyal Study Partner, som ikke bare er tips og tricks, men et værktøj der rent faktisk kan hjælpe de studerende til et bedre studieliv”.

Det næste skridt for de fem vindere er, at de skal på scenen til New Blood Awards i London 5-6 juni og modtage en pencil for deres arbejde.

Det vindende team fra Reklamelinjen består af:

Dea Svanholm, 27 år.
Uddannelse: Cand.merc Brand & Communication Management fra CBS.
Nu: Digital konsulent & projektleder på Propellos.

Mathias lund, 27 år.
Uddanelse: Kea – multimediedesign
Selvstændig og freelancer indenfor video produktion.

Mads Trondhjem Haakansson, 25 år.
Uddannelse: Designer/mediegrafiker på Center for medie og kommunikation.
Tidligere bureauer: Republica (grafisk designer) Montdor (grafisk designer/AD).
Nu: Freelance – grafisk designer / AD’er.

Sofie Sager, 26 år.
Uddannelse: Medigrafiker fra Kts.
Tidligere bureauer:  Ass. AD’er og grafiker hos White Paper.
Nu: Concept Developer hos Designers Remix.

Kirill Dmitrichenko, 25 år
Startede i diskoteksplakat-game’et i 2010.
Tidligere bureauer: Montdor, grafisk designer/AD.
Nu: Kreativ hos Kindly.