Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Minus 36 pct. lød DRRB’s Mediaindex på for april for dagbladene. Det giver ikke plads til fine fornemmelser - og BBDO udnyttede det til at få placeret myrer på Berlingske’s forside.

Myrer, der kravler rundt på Berlingske’s forside i en kampagne for HK? Uhørt? Måske – men ikke i lyset af annonceudviklingen, som den tegner i DRRB’s Mediaindex.

Det er BBDO, som i går fik lov at lade myrer kravle rundt på forsiden og de efterfølgende sider ind til en annonce for HK.

Samtidig offentliggjorde DRRB i går sit mediaindex for april, der viser noget af et blodbad på annoncemarkedet. April gav et fald på 25 pct.. Det skal dog bemærkes, at påske sidste år lå i marts, mens den lå i april i år.

For dagbladene var april særligt giftig. Gruppen måtte notere et fald på 36 pct. og ligger nu til et minus på 31 pct. for årets første fire måneder.

Det er en markedssituation, hvor tidligere tiders mere stive holdninger til kreative annonceformater har det svært. Det er således også en situation, hvor bureauer og annoncører kan få flere kreative muligheder at spille på – som i eksemplet med BBDO og HK

Kun fagbladene og radio klarer sig dårligere – og fagbladene er ikke en stor gruppe i DRRB’s Mediaindex.

Således ser alle grupperne ud i april (indextal. Tallene i parentes er for jan-apr.):

  • Dagblade 64 (69)
  • Magasiner og ugeblade 74 (79)
  • Fagblade 54 (57)
  • Lokale/regionale ugeaviser 97 (85)
  • Tv 72 (83)
  • Radio 68 (66)
  • Biograf 82 (113)
  • Outdoor 84 (87)
  • Internet 98 (112)

Kommentarer

  1. Hænger en sjov annonceidé nødvendigvis sammen med dagbladenes faldende indtjening? Eller er det bare en sjov idé, der er blevet ført ud i livet?

  2. Uden at kommentere på den aktuelle sag, bliver jeg blot nødt til at nævne, at Berlingske Media altid har forsøgt at gå forrest, når det kommer til at tilbyde nye kreative annonce muligheder.

    Det gjorde vi, dengang da pengene sad lidt løsere end de gør nu og det vil vi blive ved med at gøre, uanfægtet at vi formentlig kigger ind i en overskyet annoncesommer og igen når markedet byder på lysere stunder.

    I øjeblikket afprøver vi diverse nye annonceprodukter, så som kreative DHTML bannere, textlinks via OAX samarbejdet, Prerolls og Overlays bannere på web-tv og der er flere andre nye spændende annonce muligheder på vej, som vi snart løfter sløret for.

    Dette skyldes nærmere ny teknologi, dygtige kolleger, kreative bureauer og vores konstante kamp, for at skabe ny og øget effekt for vores annoncører, end at det er det udfordrende marked, der får os til at ændre adfærd eller tilgang til markedet.

    Fine fornemmelser kan jeg ikke genkende, da vi bukkede os efter hver en annonce krone i markedet i går, igen i dag og vi gør det også imorgen. Så proaktivitet er der ikke noget nyt i… det nye er, at vores annoncesortiment blot er blevet mere intelligent, mere kreativt og tværmedielt unikt, med respekt for brugeren.

    En præsentation af vores nye kommercielle muligheder, er dog et gammelt tilbud, som stadig er i sortimentet.

    Bedste hilsner

    Lars Bernt, Berlingske Media

  3. @Lars Bernt, jeg synes det lyder super interessant det I har gang i – i disse tider er det vigtig at kigge mod nye og spændende teknologier, der giver en mulighed for at udvidde sin forretning. Jeg arbejder med mobil marketing, så hvis du skulle have lyst til en uforpligtende samtale om Berlingske Medias mulighed med mobil marketing må du endelig sige til.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club