Der findes kun syv reklameskabeloner i verden, og på det grundlag fremlagde Leo Burnett og Contagious 7 eksempler på årets bedste kampagner. Se dem her.

Så er festivalen i gang. Det er festen også. Danskerne kommer i store flokke nu – der er selvfølgelig langt flest annoncører, men bare rolig: Vi tager os rigtig pænt af jeres kunder.

En af onsdagens store oplevelser var som ventet Leo Burnett og Contagious. Det er en fornøjelse, når folk bruger to måneder på at forberede 45 minutters præsentation.

Sidste halvdel af seminaret var struktureret over Christopher Bookers teori om The Seven Basic Plots. Altså, at alle fortællinger er bygget over de samme syv skabeloner. Påstanden på dagens seminar er, at det samme gør sig gældende for markedsføring.

I denne “fortællingens tidsalder” var det et oplagt sted at tage fat; kommunikationen bevæger sig fra ADS til ACTS. Det handler om at skabe storytelling omkring produkterne. De syv kategorier blev så præsenteret i form af syv af årets bedste kampagner – eller fortællinger om man vil.

Komedien: Comparethemarket.com

En forholdsvis dødssyg internettjeneste fra Storbritannien, hvor forbrugere kan sammenligne priser på forsikringer. Man opfandt derfor til lejligheden den russiske oligark, Aleksandr Orlov, som er en marekat (= meerkat). I en række film markedsfører han sit eget site: comparethemeerkat.com. Tjenesten fik 400% flere besøg, Aleksandr fik 500.000 venner på facebook og 16000 followers på twitter, hvilket placerer ham som U.K.s største. En genial sidegevinst er, at mens det koster en formue at købe søgeord på Google som “bilforsikring”, så er “meerkat” temmelig billigt.

Tragedien: Lancering af The Dark Knight

Angiveligt blev dette verdensomspændende onlinespil, som involverede alle tænkelige platforme, ikke bare spillet af mere end 10 mio. mennesker i 75 lande. En del af disse mennesker gik også på gaden i Harvey Dent demonstrationer, mødte op i New York et sted, spillet havde beordret dem til – og legede i det hele taget med i Why So serious?

Sejren over monstret: Bring back the slow dance

Doritos ville ind på det argentinske marked og endte med at skabe ny ungdomskultur. Monstret i denne fortælling er generthed. Teenageres største forhindring i at komme i lag med hinanden. Løsningen er enkel: Få kinddansen tilbage – så kommer resten af sig selv. I løbet af 14 dage skrev 500.000 teenagere under på på Buritos’ hjemmeside, at de ville ha “Slowdance tilbage” – og de kinddanser ifølge rygterne stadig i Argentina.

Ud og hjem: Verdens tyndeste kondom

Det er ret vanskeligt at få lov at vise kondomreklamer på japansk tv. Men i stedet ender Sagami med en månedlang live streaming på nettet med maksimal involvering af forbrugerne. Uden at nogen er klar over, at der er tale om en kampagne! Først caster man 1 stk. forelsket par i langdistanceforhold, så sender man dem ud på et 1000 km langt maraton tværs over Japan MOD hinanden, og filmer det hele, mens man tæller afstanden ned i mm. Først da de mødes kommer afsløringen og payoff: Love still needs distance: 0,02 mm. Sagami. Verdens tyndeste kondom. 1 mio. besøger websitet under kampagnen, og salget stiger efterfølgende med 125%.

Jagten (The quest): Adidas jagter the Saark

Svaret på Indiana Jones i denne fortælling er Zinedine Zidane, som adidas sender ud til alverdens fodboldhold i forbindelse med lanceringen af sponsoratet af 2010 og en ny fodboldstøvle. Hmmm.

Transformeringen: Den grimme ælling får sit eget billboard

Bryggeriet James Ready sætter en ære i, at deres øl kun koster en enkelt dollar. For at holde omkostningerne nede – og ølprisen i bund – beder de derfor deres kunder om at hjælpe dem med den næste outdoor kampagne. Man kan derfor designe sit eget billboard – med personlige hilsener eller billeder. Hundredevis af ganske almindelige mennesker fik således deres helt eget billboard, blev lokale helte, og James Ready fik endnu flere loyale kunder. Salget steg med 45% og bryggeriet har nu den højeste markedsandel nogensinde.

Genfødslen: telefonbøger er det sejeste

Det new zeelandske svar på De gule sider hedder Yellow. De trængte til at støve imaget af og bevise, at de stadig kan bruges til noget. Derfor bad de en kvinde om at bygge en restaurant i et træ – kun ved hjælp af informationer, der findes i Yellows produkter – på nettet, i telefonbogen og informationstjenesten. Resultatet er et spektakulært byggeri – og opmærksomheden var naturligvis enorm. Det uhjulpne kendskab til Yellow steg med 10%.

C’est tout. A bientôt …

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club