Cannes-festivalens danske islæt, hvor GoViral øser af sine erfaringer, er blevet et tilløbsstykke. Men mandagen bød på flere seminarer, der trak mere end short-liste udstillingerne.

I dag har det været Store Seminar dag – så selv om shortlisteudstillingen med print, outdoor, DM osv. nu er åben, så blev det kun til en enkelt time i kælderen. Der var simpelthen for meget andet, der trak.

Det blev til gengæld et tema for hele dagen – alle spår de trykte medier til at tabe konkurrencen om opmærksomhed. Forbrugernes migration fra offline til online foregår langt hurtigere end markedsføringskronerne flytter.

Trængsel til GoViral

Dagen startede med festivalens eneste danske indslag: GoViral. Det er efterhånden en tradition, at drengene gennemgår årets fremmeste cases, og det trækker fulde huse.

Budskabet er klart: Det er ikke nok at lave en fantastisk viralfilm – der skal altså også bruges mønt på seeding og opbakning, ellers dør selv den mest velproducerede kampagne.

Et eksempel på det er Tampax’ 9 webisodes om den 16-årige fyr Zack, som en morgen vågner op med helt nyt tissetøj – altså damemodellen. Hensigten var at komme i dialog med helt unge kvinder om et ellers lidt småpinligt emne. Ret genialt, men desværre alt for hemmeligt.

Velgennemført er til gengæld T-Mobiles virale kampagne, som nu er vist mere end 15 mio. gange. De fleste kender sikkert Dance fra januar 2009, og den skal også nok løbe med en løve.

Men faktisk er der også lavet en 2’er: Sing-along. Ikke helt så overbevisende, men det interessante er her, at det ved denne event er lykkedes at samle 13.500 mennesker på Trafalgar Square. For at deltage i noget, som i virkeligheden bare er reklame for et teleselskab.

Big brother med IKEA

IKEA Tyskland og deres kommunikationsbureau Nordpol+ gennemgik Tysklands hidtil største virale succes: En event, hvor manden Nils, boede i en gigantisk tom æske i 21 dage – op til udgivelsen af det nye IKEA katalog.

Man kunne så følge Nils’ liv fra morgen til sen aften live på IKEAs hjemmeside.

Ikke specielt revolutionerende. Det fede er, at folk kunne interagere med Nils. Man kunne ringe til ham (95.000 forsøgte opkald), skrive i gæstebogen, hvor man også kunne tale med andre brugere, skrive breve og mails til ham.

Nils skulle selvfølgelig have møbler til sin tomme boks, og valget var baseret på brugerafstemninger. Møblerne blev leveret, en kendt musiker hjalp ham med at samle dem, og til sidst holdt Nils fest.

Brugerne skulle altså selv hjælpe til i processen – præcis som med IKEAs produkter.

Tyskerne kiggede med i i alt 1,5 mio. timer, og IKEAs onlinesalg steg med 59%. Ikke så skidt med et mediebudget på 40.000 euro.

Razorfish & fremtidens tv

Uh, et dejligt nørdet seminar fra Razorfish! Vi kan kun anbefale dig at tjekke op på deres website og lære dem at kende, hvis du ikke allerede gør.

45 minutter om fremtidens tv er ingenlunde nok og ½ side i et nyhedsbrev, kan selvsagt ej heller levere fyldestgørende.

Fremtidens tv bliver 100% personligt og består af en blanding af tv, som vi kender det i dag, teknologier fra online kanaler som YouTube og så alle vores sociale online netværk.

Razorfish spår, at Twitter og Facebook får stor indvirkning, så derfor var langt de fleste slides i Andy Pimentels seminar selvfølgelig formuleret i Twitter-venlig længde. Tillad os derfor at sige :

RT@TVfutures: rzrfsh says that TV is NEwhere …

Future TV is all in the clouds.

Glem alt om sofa, tv-kasse og harddisk. Fremtidens tv og dit personlige tv er online og tilgængeligt, hvor end du er.

Skærm, box eller notepad genkender dig ved en simpel scanning, og du logger på din egen profil. “Lige nu er 26 af dine venner også i gang med at se tv. Klik her og se, hvilke programmer de anbefaler og hvilke klip, der er de mest populære lige nu”. Og i stedet for at sms’e eller chatte med din veninde gennem en hel Jude Law film, kan du på fremtidens tv samle det hele og live chatte med hende undervejs. Selvfølgelig gennem tv’ets indbyggede webcam.

Fremtidens tv kender dig og dine vaner og ved derfor, hvad du vil have. Her et par af de mange, mange ting, der sker, når du logger på din tv-kanal:

* Hej! Du glemte da vist at se CSI Miami i går, som du plejer -> Klik her og se det.

* I mandags så du ‘Mogensen og Kristiansen’ – skal du ikke se det igen i aften?

* Lotte34 har anbefalet dig et afsnit af Family Guy -> Se det her.

* MadsLarsen har sendt dig et hånebrev (gloat-note) om dit Drømmehold -> “Hey! Du styrer da overhovedet ikke det der drømmefodboldhold! Dine spillere falder jo på stribe!”

Og hvor er så reklamerne?

En topfascinerende (og skræmmende!) mulighed er, at du kan bytte reklameblokken ud med noget andet indhold, og så automatisk vende tilbage til programmet, når reklameblokken er slut .. av av!

Det 100% personlige ‘you are the boss TV’ gør, at seerne kan koncentrere sig om det program, de ser. Ser du f.eks. live transmissionen af Oscar uddelingen, får du mulighed for at blive ved uddelingen og se backstage klip, deltage i afstemninger, læse om de kendte, vælge den kjole du synes allerbedst om – og selvfølgelig trykke på Facebook knappen for at uploade dine resultater.

Du får mulighed for virkelig at dyrke Oscaren … OG – nu kommer det smarte – backstage delen laves jo ikke af hvem som helst … det kan f.eks. være “The Levi’s backstage experience”.

Annoncørerne er altså rykket til et andet niveau i fremtidens tv. Et niveau, hvor det umiddelbart er nemmere at blive elsket. I hvert fald hvis man evner at levere på det indhold, forbrugerne ønsker …

3D is BACK!

SAWA leverede klart dagens fedeste oplevelse “Cinema: Advertising for all 5 senses”.

3D-film (ja, med brillerne!) er ikke længere bare en gimmick. Alene Disney Studioes planlægger at udgive 14 3D-film inden for de næste 2 år! Teknologien er knivskarp og absolut opdateret og alt det, der forårsagede søsyge og kvalme i de amerikanske biografer i 60’erne, er luget ud. Tilbage står: OVERDREVET FED 3D-OPLEVELSE!!

Casen var den norske is – The IcePod. Og ja, den ligner en iPod, og når du har spist chokoladeovertrækket og vaniljeisen, er der en kode på ispinden, som udløser gratis musik download. Smart. Fint. Godt tænkt. Men det er ikke det, vi er så vilde med. Til lanceringen af isen havde det norske 3D-bureau BUG lavet en 25 sekunders 3D-film. Den så vi i 5 steps. For hvert step blev der skruet op for sanserne.

  • 1. step: Film i 2D. Ingen lyd. Rimelig kedeligt …
  • 2. step: Film i 3D. Ingen lyd. Noget mere interessant.
  • 3. step: Film i 3D, musik og “3D-lyd”. Uh! Spændende!
  • 4. step: Film i 3D, musik, lyd og Cinescent! Tyk vaniljeduft i hele Esterelle salen.
  • 5. step: Film i 3D, musik, lyd, duft og en IcePod smagsprøve i hånden.

Smukt.

Det var en absolut stor oplevelse, og vi kan kun håbe på, at teknologierne snart indtager de danske biografer for alvor.

Og da seminaret jo skulle påvise, at biografen er det eneste rigtige medie, afsluttede de fra SAWA med ordene: “So, that was 5 senses … now how about the 6th sense?” (kort kunstpause og punchline) “I see dead advertising platforms”.

Er 2013 året, hvor det hele vender?

I hvert fald er det året, som PriceWaterhouseCoopers rapport kredser om, og det år som i dagens seminar blev omtalt som “the point of upturn”.

I år 2013 er “money spent on marketing” højere end nu, men fortsat under 2007 niveau. Altså på globalt plan. I år 2013 er “money spent on marketing” i U.S.A. under 2004 niveau!

PWC’s analyser peger dog klart på, at der ER håb forude. Heldigvis. Men når forbrugerne i rygende fart dropper både tv, magasiner og aviser til fordel for at være “online, connected and mobile”, hvorfor tror vi så stadigvæk, at vi kan ramme dem med et 30 sekunders tv-spot?

Den altoverskyggende, og lidt skræmmende, konklusion fra Marcel Fenez er klokkeklar: The money will return. But advertising as we know it – is not coming back.

Du kan læse mere om den 600 sider store analyse lige her

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club