Termostater sælges typisk gennem VVS-installatører, og derfor har Danfoss altid haft sit marketingmæssige fokus BtB kommunikation til denne kundegruppe.
Men nu har Danfoss Heating Solutions valgt at sende koncernen tilbage på tv-skærmen efter mange års fravær, og det sker bl.a. fordi man synes, man kan tilbyde et helt nyt og unikt produkt. Men der ligger også en revideret opfattelse af kommunikation bag.
“Bag beslutningen om igen at tage en bred, forbrugerrettet tv-kampagne med i vores lancering ligger i højere grad, at vi har revideret vores tilgang til kommunikation. Tidligere fokuserede vi meget på at få vores nøglebudskaber igennem over for installatørerne, som traditionelt er nøglen til at påvirke slutbrugeren i valget af produkt,” siger marketingdirektør i Danfoss Heating Solutions, Glenn Engholm Kristiansen og fortsætter:
“Vi har skiftet fokus, så vi i højere grad tænker på installatørerne som partnere for Danfoss. Vi skal fortsat kommunikere med installatørerne, men vi skal også kommunikere for dem til de fælles slutbrugere på en måde, som kan være med til at øge forretningen for både installatørerne og for os i Danfoss. Tv-kampagnen er en hjørnesten i vores kampagne for at skabe en efterspørgsel fra danske husstande.”
I modsætning til de fleste tv-annoncører, så har Danfoss dog valgt at skabe tv-spottet uden brug af bureauhjælp. Selve Living by Danfoss kampagnen er skabt af et nu ophørt samarbejde med Momentum i Warszawa, mens filmen er lavet sammen med produktions-selskabet STV Mayday.
Der er to primære årsager til at der ikke har været et bureau på udvikling af TV-spottet (se det her).
“Dels var det meget klart hvad spottet skulle, og der var derfor ikke den store grund til at entrere med et bureau på kreativ udvikling og produktion. Dels er der i Danfoss Heating Solutions flere, som fra tidligere jobs har relativ stor erfaring med produktions-delen, hvorfor det var naturligt selv at styre denne proces i samarbejde med STV Mayday,” siger Glenn Engholm Kristiansen.
Desuden anføres det, at der er tale om et taktisk lanceringsspot.
Danfoss Heating Solutions har to primære bureauer, som samarbejdspartnere: Kernel og Pravda, begge fra Århus. Dertil kommer en række partnere indenfor produktion, web, mobil, analyse, medie og andet.
Produktet der markedsføres, bringer radiatortermostaten ind i den digitale tidsalder med en række avancerede digitale funktionaliteter og trådløs styring af varmen i alle hjemmets rum. Samtidig kan en opgradering fra ældre termostater give store besparelser på boligens varmeforbrug.
Endelig glæder Danfoss sig også over designet, som i 2010 blev præmieret med en ‘red dot design award’.