Tallene har talt deres tydelige sprog i en årrække, men i 2014 blev det – mod forventning – endnu tydeligere. De traditionelle medier taber, og online vinder.
Faktisk viser Reklameforbrugsundersøgelsen, som netop er blevet offentliggjort, at online-annoncering voksede med 500 mio. kr. og de tre store mediegrupper, dagblade lokale ugeaviser og tv tabte omkring 350 mio. kr.
Slutfacit blev en lille vækst i det samlede reklameforbrug på 1,4 pct. til ca. 12,7 mia. kr.
Med den udvikling repræsenterer online 43 pct. af reklameforbruget, og det er ifølge Ole E. Andersen, der er konsulent på analysen, unikt i verden.
“Det er pænt over både Sverige og Norge, og uden at have eksakte tal for det, så tror jeg ikke man kan finde andre lande i verden med en tilsvarende andel,” sagde Ole E. Andersen ved præsentationen.
Han konstaterede videre, at fremgangen for online var overraskende stort, og hvor det i tidligere år har været search, der trak, så var væksten her mere moderat i 2014, mens display-annoncering voksede markant.
Ole E. Andersen tilskrev denne udvikling, at programmatic buying har fået en stærkt voksende rolle.
“Online er vokset markant i en årrække, og det siger sig selv, at jo større et medie bliver des sværere bliver det at vokse med de samme procentsatser. Det er derfor overraskende, at online i 2014 voksede med en større procentsats end i 2013,” siger Ole E. Andersen.
Med opgørelsen kan man samtidig konstatere, at Google nu er Danmarks største annoncemedie – og search den største annoncegruppe.
Tv faldt med nogle procent til et niveau på 2,17 mia. kr., mens Search steg til ca. 2,2 mia. kr. Og da Google er den helt dominerende search-aktør, er selskabet så klart det største annoncemedie.
“Regner vi Facebook med, der voksede med over 20 pct. til omkring 480 mio. kr. så betyder det, at omkring 2,7 mia. kr. – eller hver femte danske annoncekrone – ryger ud af landet, da Google og Facebook fakturerer fra Irland,” sagde Ole E. Andersen.
Han opgjorde de samfundsmæssige indikatorer med henblik på en prognose, men selvom, der er er flere positive tendenser, så er der også noget, der trækker den anden vej, og hans bud på 2015 lød på en vækst i det samlede forbrug på 1,4 pct. – det samme som i 2014.