Af Peter Engholm 25@mail.dk

Verdens største kondomfirma, Durex, valgte et dansk bureau som nordisk lead – og kampagnen har nu vundet guld ved Sabre Awards. Og det var ikke den eneste danske vinder.

Det lille københavnske bureau, Jens og Berger, har vundet guld i Sabre Awards i kategorien “marketing to youth”. Det sker med en kampagne for Durex-kondomer, båret frem af drengerøvshumor og stærkt aktiverende spørgsmål som “Horisontale tangodansere søges!”, “Kondomtester søges til flere stillinger” og “Drømmer du om et job, hvor du godt må komme sent?”.

100.000 klikkede ind på hjemmesiden i Sverige, hvor kampagnen kørte først, og 25.000 sendte en ansøgning om at blive kondomtester. Siden fulgte Finland efter, og Durex har ikke kun fået en stor mængde nyttig data om målgruppen, men også øget salget med hhv. 23 og 33 pct. i Sverige og Finland. Kampagnen ruller i disse dage ud i Norge, og Danmark følger til efteråret.

Sabre Awards har på 11 år opnået et ry som en prestigefyldt kommunikationspris – og i år var der over 2.000 tilmeldte arbejder, og prisuddelingen fandt sted i Bruxelles. Blandt de tidligere vindere finder man brands som Coca-Cola, Sony Ericsson, IKEA og Procter & Gamble.

Blandt dette års vindere var også Danish Crown og det aarhusianske reklamebureau CZOO, der vandt en award for Danish Crowns Årsrapport.

Danish Crown og CZOO etablerede for seks år siden et tæt samarbejde om bl.a. årsrapporter. Siden har samarbejdspartnerne systematisk arbejdet med at flytte grænserne for, hvad en årsrapport kan være.

“Ofte er samarbejdet mellem bureau og kunde præget af manglende mod på begge sider. Derfor er det en fornøjelse at opleve, når man skaber synergi og bedre resultater, fordi begge parter løfter hinanden og tør skubbe til konventionerne – sådan som vi har gjort med Danish Crowns årsrapporter,” siger Morten Søholm, som er partner i CZOO.

Det er bl.a. “det meget gennemførte samspil mellem fotostil, illustrationer, layout, papirvalg og de redaktionelle valg”, som ifølge en pressemeddelelse har været med til at sikre anerkendelse både nationalt og internationalt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club