Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Top 3 er det samme som sidste år. Til gengæld er Apple og flere andre røget ud.

Det er ikke nogen overraskelse: Lego topper – for femte år i træk – listen over de brands, der har fået mest positive omtale i 2016.

Faktisk er top 3 den samme som i 2015: Lego, Rema 1000 og Netflix i nævnte rækkefølge.

Apple der var nr. 4 på top 10 i 2015 er til gengæld helt røget ud. Også Løgismose, Klasselotteriet og Samsung er ude af top 10.

Samsung fik massiv negativ omtale i efteråret 2016 efter meldinger om, at Samsungs nyeste telefon, Samsung Note 7, eksploderer og flere flyselskaber indførte forbud Samsung Note 7-enheder på deres flyvninger.

Det er YouGov, der står bag målingen, der viser, at nye brands på top-10 listen er Änglamark, Tesla, Lidl og Mercedes-Benz.

Her er top 10 for 2016

Ryanair ligger i toppen på listen over de brands, der har haft den største positive stigning i omtale.

Og rejsebranchen generelt er da også rigt repræsenteret på den liste.

Det hænger bl.a. sammen med, at 2015 var præget af strejker blandt luftfartspersonalet hos SAS og Norwegian og Ryanair afviste at indgå en dansk overenskomst for sit personale.

I 2016 har særligt Ryanair fået mindre negativ omtale og har forbedret sin score.

YouGov BrandIndex sammenligner mere end 300 varemærker i Danmark for at vise, hvilke mærker der har fået mest positiv omtale (Buzz). Buzz-scoren beregnes ved, at man spørger respondenterne, om de i løbet af de seneste to uger har hørt noget positivt eller negativt om et bestemt varemærke gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller venner og familie. NetScoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club