Overraskelse? TDC vandt prisen for Danmarks bedste kundeservice

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

TDC har varslet at man vil investere 300 mio. kr. i kundeoplevelsen. Selskabet toppede, da ’Kundeservice Award 2013’ blev uddelt af Dansk Industri.

Er teleselskabet kendt for god kundeservice? Vel ikke umiddelbart.

Så på den led kan man vel karakterisere det som en overraskelse, at TDC i aftes vandt prisen for  Danmarks bedste kundeservice: ’Kundeservice Award 2013’, som blev uddelt i København på konferencen ’Kontaktcentret anno 2013’.

Men prisen kommer ikke helt ude af det blå, idet TDC i tre år har arbejdet med at skabe bedre kundeoplevelser. Det fortalte afdelingsdirektør Michael Brag til Bureaubiz allerede i december sidste år.

Dengang blev det også offentliggjort, at TDC de næste tre år vil spendere 300 mio. kroner på kundernes oplevelser.

Camilla Amstrup, der er direktør for TDCs online kundecenter, bekræfter, at TDC arbejder målrettet med kundeoplevelser i form af programmet ’Tag ansvar for kunden’:

“I TDC har vi i adskillige år arbejdet dedikeret med kundeoplevelsen alle de steder vi møder kunderne. Afgørende for den indsats er “Tag Ansvar for Kunden” programmet som har taget os langt i den rejse. Vi er naturligvis ikke i mål, og denne pris ansporer os kun til arbejde endnu hårdere for at komme kunderne endnu nærmere”.

Også EnergiNord og Canal Digital fik hver især en pris med hjem fra konferencen for henholdsvis den bedste telefoniske kundeservice og den bedste digitale kundeservice.

De tre vindere er udpeget på baggrund af en undersøgelse foretaget af Wilke, der har opsamlet 1.000 danskeres holdninger til kundeservice i 8 brancher, som er Energi, Tele, Finans, dagligvarer, Logistik, Transport, Medie og virksomheder med B2B kundeservice .

Undersøgelsen viser i øvrigt, at den kundeservice danske virksomheder leverer er langt bedre end den generelle opfattelse af kundeservice.

”Kundeservice er langt bedre end sit rygte. Og virksomhederne skal holde op med at se kundeservice som en omkostning. 9 ud af 10 danskere har haft kontakt til mindst et kundeservicecenter enten digitalt eller telefonisk den seneste måned. Derfor er kundeservice en meget vigtig del af værdikæden og fortjener en større ledelsesmæssig opmærksomhed”, siger direktør i Wilke, Morten Schrøder.