Årets store Image-analyse fra MyResearch, hvor 556 marketingansvarlige har svaret, slog i begyndelsen af ugen fast, hvad de fleste nok kunne skyde sig ind på på forhånd: At Danmarks klart mest kendte bureau er Kunde & Co.
På den samlede Top10 – der udgøres af BrandStyrke og BrandPosition – har Kunde & Co de seneste år taget ret betydelige hop, senest fra en 8. til en 2. plads, men når det gælder kendskab, er der ingen slinger i valsen:
”Størstedelen af de øvrige bureauer går efter vinde reklamepriser. Det gør vi ikke, så vi er ”nødt” til at fortælle om resultater gennem cases. Vi har et egentligt marketingbudget – det har vi haft fra Dag 1, og dengang blev dét, at et bureau fortalte om sig selv, opfattet som underligt,” siger Jesper Kunde.
Og selv om positionen som Danmarks mest kendte bureau, ikke ser ud til at være i fare, så slækkes der ikke på budgettet – i al fald ikke det samlede budget.
”Vi er ikke kun i Danmark, men også i Schweiz og Tyskland – og nogle år er vi mere synlige på et enkelt marked end de andre. I 2012 var det især det tyske marked, vi satte ind på, mens trykket i 2013 igen blev lagt i Danmark, ligesom vi også vil gøre det i 2014,” siger Jesper Kunde.
Kunde & Co behøver måske ikke engang at øge marketingindsatsen for at fastholde kendskabs-førstepladsen. Flere af de øvrige bureauer i toppen har i al fald udfordret sig selv i forhold til kendskabsgraden:
BBDO, der er nr. 4 på denne liste, fusionerede med TBWA – der har en langt mindre kendskabsgrad – så bureauet nu i daglig tale hedder BBDO. Og listens nr. 2, Saatchi & Saatchi, meddelte torsdag, at man strømliner bureauet – d.v.s. forlader full service-tilgangen, satser på strategiske partnerskaber og siger farvel til en række medarbejdere.
Denne vej går Kunde & Co ikke – tværtimod.
”Der er et opbrud på bureausiden i disse år. Vi ser især, at bureauerne bliver smallere i retning af specialbureauer – i disse år er det DM-bureauer, der går frem. Det veksler lidt. Men vi går den modsatte vej ved at integrere de nye discipliner i vores arbejde for kunderne – altså de integrerede løsninger hele vejen fra virksomheden og ud til dens kunder. Det er umiddelbart en dyrere og sværere løsning for bureauet, men vi tror – på kundernes vegne – på løsningen,” siger Jesper Kunde.