Danmarks største annoncører: Laveste forventninger i mands minde

Peter Engholm
25@mail.dk

Trendanalyse I: Gallup, Mindshare og Mediawatch præsenterede i fredags annoncørernes bud på 2009, mandag formiddag følger tilsvarende bud præsenteret af Megafon og Huset Markedsføring

TNS Gallup har for 23. gang siden 1986 målt de store annoncørers forvetninger til det kommende år, og det har aldrig set værre ud.

Det historiske perspektiv i trend-analysen, der i år laves sammen med Mindshare og mediepartneren Mediawatch, udnyttes – desværre, om man vil – til fulde af direktør i Gallups media-afdeling, Morten Kromann-Larsen. Han sagde ved offentliggørelsen fredag:

“Forventningerne til 2009 udtrykker et historisk lavpunkt. Vi har spurgt blandt de 450 største annoncører, og 23 pct. forventer større reklamebudgetter i år sammenlignet med 2008 – men nok så væsentligt: 46 pct. forventer mindre budgetter. Forskellen mellem større og mindre budgetter er minus 23 pct., og dét tal har aldring nogensinde før været negativt. Gennemsnittet for 1986-2008 har ligget på 38 pct.”

Morten Kromann-Larsen konstaterer, at krisen er ikke bare en krusning på overfladen. Hvis det er en medieskabt boble, så er det i al fald én, annoncører agerer efter.

“Styrtdykket til at tage at føle på. Hvor annoncørerne i 2008 løftede foden fra speederen, så sætter de i bakgear i 2009,” siger Morten Kromann-Larsen.

Gallup og Mindshares Trendanalyse fortæller, at selv de største annoncører – med budgetter på over 25 mio. kr. – har en overvægt på 10 pct., der forventer mindre budgetter i år i forhold til de, der forventer et større budget.

Alle har således deres negative forventninger at byde ind med, og langt de fleste medie-typer bliver ramt. Blandt undtagelserne er – ikke overraskende – online, som 89 pct. af stor-annoncørerne benyttede sig af sidste år. 98 pct. vil bruge dette medie i år, og 72 pct. vil endda øge denne brug i forhold til sidste år.

En tredjedel af annoncørerne vil øge deres brug af direct marketing og Below-the-line aktiviteter. I den anden ende af skalaen finder vi de landsdækkende dagblade: Her vil 44 pct. af annoncørerne bruge mindre i 2009 – men stadig: 72 pct. vil bruge dette medie. Også tv forventes at blive benyttet af 72 pct. af annocørerne – sidste år meldte 81 pct. af annoncørerne, at de agtede at gå på tv.

Trendanalysen har på nådig vis også strejf af lys til de trængte aviser: Annoncørerne nævner tv og dernæst de landsdækkende dagblade som det vigtigste medie i forhold til salg, hhv. 39 pct. og 16 pct. Online får 11 pct. og har ikke formået at rykke nærmere nr. 1 og 2 i dette spørgefelt.

Samtidig mener langt størstedelen af annoncørerne heller ikke, at online kan stå alene i en kampagne – der kombineres, og når der skal mixes med online, så er tv og landsdækkende dagblade stadig de afgjort mest foretrukne medier med hhv. 61 og 50 pct.