Danmarks største bureaukonkurrence er endt gyseligt

Peter Engholm
25@mail.dk

Endnu engang har det offentlige spildt en masse ressourcer på bureau-udbud. Konkurrencen for hjemmesider for 400 mio. kr. er aflyst – men Statens Indkøb overvejer fortsat et udbud.

“Det er et kæmpe udbud. Hvis bureauerne ikke kommer ind under denne aftale, så skal de ikke forvente at kunne levere til staten på dette område i de kommende år.”

Sådan lød karakteristikken fra DRRBs direktør, Bjørn Karsholt, af den formentligt største bureaukonkurrence i Danmark nogensinde: Udvikling og vedligeholdelse af alle statens hjemmesider.

En rammekontrakt, hvor 5-15 bureauer skulle udvælges. Men tallet er 0, for Statens Indkøb har annulleret udbuddet. Årsag: Det var mere komplekst end som så.

Da Moderniseringsstyrelsen (der huser Statens Indkøb) udarbejdede udbudsmaterialet, fandt man ud af, at der var “et behov for fleksibilitet i ydelserne (…), som vanskeligt har kunnet indpasses i udbudsformen.” Ydelserne viste sig desuden “vanskelige at standardisere i en rammekontrakt”.

Hos Statens Indkøb oplyser kontorchef Julie Vig Albertsen til Bureaubiz, at man stadig er i gang med at overveje et evt. nyt udbud.

Hun har dog ikke oplyst, hvor mange bureauer, der fik annulleret deres tid og deres anmodning om prækvalifikation. Men med Danmarks største bureaukonkurrence har man måske en fornemmelse af størrelsesordenen. Og nok engang er statens lærepenge noget, bureauerne betaler.

“Det var et gigantisk set-up, der satte branchen i gang. Der var krav om seks forskellige cms’er, og man ønskede få, men store bureauer, der kunne gabe over det hele. Så en masse bureauer har mødtes for at lave samarbejdsaftaler og juridiske konstellationer. De spildte timer kan nok gøres op i 1000er,” siger Bo Søby Kristensen, adm. direktør i Bysted, der er blandt landets største design- og kommunikationsbureauer.

Hos DI Videnrådgiverne ærgrer chefkonsulent Kirsten Alkjærsig sig over forløbet:

“Først brød rammeaftalerne for design og kommunikation under Statens og Kommunernes Indkøb sammen. De erkendte, at det ikke kunne lade sig gøre. Og nu når Statens Indkøb til samme erkendelse – det kreative område er for komplekst. De spildte ressourcer hos alle parter skæber store ærgelser, og det er ekstra ærgerligt, når Statens Indkøb fejler – for de har ellers været professionelle på området.”

Og når både SKI og Statens Indkøb kaster håndklædet i ringen, skulle man tro, at det var slut med rammeaftaler på det kreative felt. Desværre nej – for nu gøres lignende erfaringer i andre dele af systemet. Bo Søby Kristensen forklarer:

“Problemet er, at hver styrelse har sin egen rammeaftale. Og det løser i al fald næppe problemet. Opgaverne udbydes på mange forskellige måder – uden prækvalifikation, der ellers kunne spare ressourcer på begge sider af bordet, og tilsyneladende også uden kvalificeret juridisk bistand, for vi har på det seneste set flere annullerede udbud. Udover den store fra Statens Indkøb har Udenrigsministeriet måttet trække et udbud om kommunikation, og Det Kriminalpræventive Råd har genudbudt en rammeaftale om kommunikationsydelser – efter at det første blev aflyst.”