Danmarks største designbureau vil være blandt verdens største

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Designit er i gang med en kraftig vækst, og ambitionerne er store. Bureauet vil konkurrere med verdens største designbureauer.

Det er ikke helt tilfældigt, at man på det seneste har oplevet Designit meget aktiv på rekrutterings-fronten. Bureauet vokser – og agter at vokse meget mere – ikke bare i Danmark.

Den danske bruttoavance lød på 60 mio. kr. i det senest kendte regnskabsår, der er snart et år gammelt, men reelt er gruppen meget større.

Designit fusionerede for et år siden med spanske DNX, hvilket ikke bare gav adgang til det spanske marked, men også det sydamerikanske, og desuden har man også afdelinger i München, Oslo, Gøteborg, Sao Paolo, London og Tel Aviv.

Samlet estimerer adm. dir. David Fellah, at man på nuværende tidspunkt har nået en omsætning på omkring 165 mio. kr. – en vækst på omkring 40 pct. – og nu er oppe på omkring 250 ansatte.

Men ambitionerne er meget større.

Designit vil kæmpe med denne verdens store internationale designfirmaer, og har helt uden for janteloven lagt et mål om at være 1.000 medarbejdere i 2017 og 2.000 i 2020.

I Danmark skal man nå 200 mio. kr. i omsætning om 3-4 år.

De store ambitioner hænger bl.a. sammen med den strukturelle udvikling inden for kommunikation og markedsføring, hvor mange grænser brydes op i disse år.

“Vi ser vores rolle inden for, hvad vi kalder for strategisk kreativ konsulent-ydelse, og det er et område, hvor det er svært at afgøre, hvem der kommer til at sidde med opgaverne. Mange forskellige typer bureauer har traditionelt aktier i dele af det,” siger David Fellah og fortsætter:

“Vi mener selv, vi sidder i et sweet-spot. Vi bygger på metoder og processer, der er meget data-baseret og kræver en dyb forståelse af sammenhænge. Her er vi i virkeligheden langt mere i konkurrence med konsulent-huse, og det er et område, hvor vi ofte har kontakt med de øverste lag i virksomhederne. Men samtidig har vi også de kreative kompetencer, så vi kan bygge ideer og eksekvering oven på.”

Et aktuelt eksempel er Royal Unibrews nye flasker, hvor Designit ikke bare stod for designet men også lancerings-kampagnen af flasken. Det ændrer ikke på, at DDB er Royal Unibrews strategiske partner og det bureau, der står for brandingen gennem Rock-universet – men Designit har bevæget sig længere ind i rummet mellem de to typer bureauer. Tidligere ville det have været reklamebureauet, der havde skabt lanceringen af flasken.

David Fellah fremhæver desuden, at Designits ambitioner er meget internationale.

“Sammenlignet med de store udenlandske og især amerikanske design-virksomheder har de danske designbureauer historisk været for små til at byde ind på de store internationale opgaver, hvor det er afgørende at der er internationalt fodfæste. Vi har en klar ambition om at være med blandt de største designvirksomheder i verden,” siger David Fellah.