Danmarks største tøjkoncern slår udenlandske brands i digital formåen

Peter Engholm
25@mail.dk

Tøj appellerer bl.a. til følelser, men mærkerne er på niveau med forsikringsselskaber og optikere, når det gælder om at tage de digitale muligheder til sig. Bedst er nogle af Bestsellers brands.

Tøjmærker er ikke med på moden, når det gælder de digitale muligheder. Analysefirmaet MyResearch har sammen med mediabureauet Starcom foretaget et digitalt sundhedstjek af i alt 28 tøjmærker og sammenlignet med, hvordan de udnytter de digitale mulihgeder i forhold til andre brancher.

Og tøjbranchen ligger i den nederste tredjedel – på linje med byggemarkeder, forsikringsselskaber og optikere, med en digital score på 35 pct., målt på 22 kriterier.

Men på enkelte af kriterierne formår tøjmærkerne dog at give branchegennemsnittet baghjul – det gælder brugen af Facebook, links til sociale medier og blogs. Måske ikke så overraskende at gøre sig gældende på disse områder, da produkterne typisk er noget, man taler om.

Og ligesom der er forskel på tøj, er der stor forskel på de enkeltes brands formåen. Jack & Jones ligger i top med en digital score på 55 pct. mod Blend i bunden med blot 12 pct.

Bestseller, der er Danmarks største tøjkoncern, gør sig stærkt bemærket i toppen af listen. Udover Jack & Jones finder man Only som nr. 3, Vila som nr. 6 og Vero Moda som nr. 7. Til sammenligning ligger Levis nr. 8, H&M nr. 10 og Gap nr. 15.

En stærk præstation af Bestseller – om end ikke ensartet, for længere nede af listen ses andre af koncernens brands; Outfitters Nation i midterfeltet og Selected som næstsidst, med en digital score på 16 pct.

Hos Bestseller har Bo Terp, der er corporate communication manager, den nøgterne, men dog dækkende kommentar:

“Vi har 10 forskellige brands, som går til markedet på forskellige måder”.

Der er adskillige søstermærker mellem de 28 undersøgte brands, og med lignende stor indbyrdes forsekl: Tiger fra IC Companys er nr. 2 på listen med 55 pct., Inwear scorer 30 pct., mens brormand Martinique må nøjes med 19 pct.