Af Finn Graversen, journalist
GroupMs domicil på Amager, hvor alle GroupMs bureauer flyttede sammen i efteråret 2019.

Hvis kunderne insourcer mere, så har det endnu ikke vist sig i tallene hos GroupM. Mindshare havde markant vækst og stod for ca. en tredjedel af den samlede vækst.

En vækst på 6,4 pct. i 2019 er pæn dog uden at være prangende. Men når man er Danmarks største bureaugruppe, så er væksten lig med 30 mio. kr. mere i bruttoavance – eller det samme som et pænt mellemstort bureau – og så er det en ganske imponerende vækst, som GroupM har præsteret.

Det kan i øvrigt tilføjes, at GroupM er vokset uafbrudt siden 2014 og i alt har lagt ca. 85 mio. kr. på bruttoavancen i den periode.

Væksten i 2019 er desuden sket i et år, hvor mange har forventet et øget pres på mediabureauerne som følge af insourcing hos kunderne. Selvom det tilsyneladende ikke har vist sig i tallene, så vil GroupMs chef, Jonas Hemmingsen dog ikke sige, at gruppen er upåvirket.

“Insourcing er blevet en del af den konkurrence, der er på markedet, og den skal vi selvfølgelig forholde os til. Der er en række situationer, hvor det giver god mening for kunderne at insource opgaver. Det kan f.eks. være kontrol over egne data, men det er helt individuelt kunde for kunde. Derfor indgår vi i dialogen med vores kunder om at identificere områder hvor værdiskabelsen er størst ved insourcing og hvilke områder hvor vi tilfører værdi, som kunderne er parate til at betale for,” siger Jonas Hemmingsen og fortsætter:

“Vores Open Agency tilgang har vist sig virkelig værdifuld, og vi har skabt en række spændende hybride partnerskaber med vores kunder, f.eks. Content Lab i partnerskab med Nestlé, hvor vi leverer et insourcet content team.

Jonas Hemmingsen

Krav til organisatorisk udvikling
Jonas Hemmingsen fortæller videre, at dette stiller krav til en dynamisk udvikling af organisationen, så den er agil og hele tiden tunet ind på, hvor man kan tilføre kunderne værdi.

“Grundlæggende har vores bureauer klaret sig rigtig godt i 2019 bl.a. gennem en række markante nye kunder som Danske Spil, Nordea og Specsavers. I 2019 har specielt Mindshare skilt sig ud. Bureauet er præget af stor kontinuitet i ledelsen og et skarpt fokus på at udvikle en forretning, der både favner den traditionelle mediabureauforretning samt kreative og PR-mæssige kompetencer, så de kan levere hele paletten. Det gav dem en markant vækst i 2019,” siger Jonas Hemmingsen og fortsætter:

”Vi har også set en markant vækst i vores specialiserede forretningsområder i GroupM, som i dag udgør ca. halvdelen af gruppens samlede forretning.”

Den konstante udvikling kræver investeringer, og det kan ses på bundlinjen, hvor en overskudsgrad på 5 ikke hører til de prangende. En flytning af hele gruppen har også kostet.

“Vi leverer helt klart på linje med de forventninger, vores ejere har til os, men de kigger heller ikke kun på bundlinjen. I Danmark har vi været exceptionelt gode til at udvikle vores kompetencer inden for data og tech, som i dag fungerer som internationalt center of excellence. Det gælder bl.a. Google Cloud, hvor vi nu servicerer en række af WPP’s globale kunder ud af København,” siger Jonas Hemmingsen og fortsætter:

“Det er en del af vores DNA og kultur hele tiden at afsøge og investere i nye forretningsområder, hvilket giver os fantastiske muligheder men selvfølgelig også nogle knubs, og så må vi bare lukke forsøget hurtigt ned igen, æde afskrivningen og fortsætte med nye idéer” siger Jonas Hemmingsen.

Nøgletal for GroupM

Koncernregnskab kan ikke findes i cvr-registret og er oplyst af GroupM.

Gruppen, samlet

  • Bruttoavance 481,226 mio. kr. +6,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,143 mio. kr. +5,4 pct.
  • Lønandel 49,9 (50,9)
  • Resultat før skat 23,822 mio. kr. +9,4 pct.

Mediacom (incl. mSix)

  • Bruttoavance 109,335 mio. kr. +0,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,271 mio. kr. +18,2 pct.
  • Lønandel 43,5 (48,4)
  • Resultat før skat 2,201 mio. kr. (-0,894 mio. året før)

Wavemaker

  • Bruttoavance 96,102 mio. kr. +0,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,316 mio. kr. +13,8 pct.
  • Lønandel 39 (43,7)
  • Resultat før skat 8,226 mio. kr. -8,2 pct.

Mindshare

  • Bruttoavance 67,706 mio. kr. +17,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,830 mio. kr. +30,6 pct.
  • Lønandel 37,8 (44,0)
  • Resultat før skat 9,501 mio. kr. +38,0 pct.

 

Bureaubiz’ årlige bureaurapport er fusioneret med MyResearch’ Trendrapporten og indeholder derfor et Kinderæg af viden i form af nøgletalsanalysen, CMO-analysen og bureaudirektør-analysen. Det nye navn er BureauTrends. 2020-rapporten udkommer i august, og kan bestilles allerede nu. Prisen er kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club