Juryerne har haft travlt op til de første dage af årets festival i Cannes. Shortlisten i ni konkurrencer blev offentliggjort i går søndag og her til morgen mandag, og når det gælder danske bureauer, så var det en god nyhed for syv af dem.
TBWA og Digital Arts Networks i den nye Innovation konkurrence var allerede kendt. Til gengæld kan både Robert/Boisen & Likeminded, DDB og Ogilvy nu notere to shortlister. Robert/Boisen for Solar Dummies for Spies og Ogilvy for en cykelhjelm kampagne for Nutcase. DDB fik to for Coinoffer (OMD er mediabureau).
Endelig blev Lead Agency (med Jangaard, Mark & Ko som kreativt bureau) shortlistet for Call Me, og Uncle Grey for Opel.
McCann fik desuden for sit lufthavns-stunt for Coca-Cola (mediabureau: IUM). Short-listen kom i Direct – men ikke i Promo & Activation.
FN-stemplet ”The Happiest Country In The World” og en særegen tradition med at byde til-/hjemrejsende velkommen i lufthavnen ved at vifte med Dannebrog – dét er afsættet for McCann Copenhagen.
Bureauet spottede et Dannebrog i Coca-Colas logo og tog til Københavns Lufthavn og ombyggede en automat til en flag-maskine.
Herhjemme formåede automaten at vække forargelse – MetroXpress fik aktiveret foreningen Danmarks-Samfundet, der fandt det respektløst, at en kommerciel virksomhed “kopierer sit navn og logo ind flaget”.
Sidste år udløste de første dages short-lister 20 danske nomineringer, så det er blevet noget mindre i år
Der var ingen short-lister til danske bureauer i Mobile, Press og Creative Effectiveness.
Media Lions
- 2 stk: DDB (+OMD) – Coinoffer
Outdoor
- Uncle Grey – Opel Adam
- Ogilvy – Nutcase
Direct
- McCann (+IUM) – Coca-Cola
PR
- Lead (+ Jangaard, Mark & Ko) – Call Me
- Robert/Boisen & Like-minded – Spies Solar Energy
Promo & Activation
- Robert/Boisen & Like-minded – Spies Solar Energy
- Ogilvy – Nutcase Helmet (cykelhjelme)
Innovation
- TBWA Dan Networks – Carlsberg
http://www.bureaubiz.dk/Nyheder/Artikler/2013/Uge-23/Foerste-danske-nominering-i-Cannes