7 danske bureauer shortlistet i Cannes

Peter Engholm
25@mail.dk

De første 9 konkurrencer gav i alt 10 shortliste placeringer til dansk kreativitet. Noget ujævnt fordelt, og noget færre end sidste år.

Juryerne har haft travlt op til de første dage af årets festival i Cannes. Shortlisten i ni konkurrencer blev offentliggjort i går søndag og her til morgen mandag, og når det gælder danske bureauer, så var det en god nyhed for syv af dem.

TBWA og Digital Arts Networks i den nye Innovation konkurrence var allerede kendt. Til gengæld kan både Robert/Boisen & Likeminded, DDB og Ogilvy nu notere to shortlister. Robert/Boisen for Solar Dummies for Spies og Ogilvy for en cykelhjelm kampagne for Nutcase. DDB fik to for Coinoffer (OMD er mediabureau).

Endelig blev Lead Agency (med Jangaard, Mark & Ko som kreativt bureau) shortlistet for Call Me, og Uncle Grey for Opel.

McCann fik desuden for sit lufthavns-stunt for Coca-Cola (mediabureau: IUM). Short-listen kom i Direct – men ikke i Promo & Activation.

FN-stemplet ”The Happiest Country In The World” og en særegen tradition med at byde til-/hjemrejsende velkommen i lufthavnen ved at vifte med Dannebrog – dét er afsættet for McCann Copenhagen.

Bureauet spottede et Dannebrog i Coca-Colas logo og tog til Københavns Lufthavn og ombyggede en automat til en flag-maskine. 

Herhjemme formåede automaten at vække forargelse – MetroXpress fik aktiveret foreningen Danmarks-Samfundet, der fandt det respektløst, at en kommerciel virksomhed “kopierer sit navn og logo ind flaget”.

Sidste år udløste de første dages short-lister 20 danske nomineringer, så det er blevet noget mindre i år

Der var ingen short-lister til danske bureauer i Mobile, Press og Creative Effectiveness.

Media Lions

  • 2 stk: DDB (+OMD) – Coinoffer

Outdoor

  • Uncle Grey – Opel Adam
  • Ogilvy – Nutcase

Direct

  • McCann (+IUM) – Coca-Cola

PR

  • Lead (+ Jangaard, Mark & Ko) – Call Me
  • Robert/Boisen & Like-minded – Spies Solar Energy

Promo & Activation

  • Robert/Boisen & Like-minded – Spies Solar Energy
  • Ogilvy – Nutcase Helmet (cykelhjelme)

Innovation

  • TBWA Dan Networks – Carlsberg

http://www.bureaubiz.dk/Nyheder/Artikler/2013/Uge-23/Foerste-danske-nominering-i-Cannes