Danone lukker sin danske marketingafdeling

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Arla er åbenbart en for svær nød for den franske mejerigigant at knække. To har mistet deres job.

For godt to år siden intensiverede franske Danone sin markedsføring i Danmark gennem en aftale med Bates Y&R.

Og for godt halvandet år siden satte man ekstra tryk på ved at oprette en selvstændig dansk marketingafdeling, hvortil man headhuntede Birgitte Lohmann Rindom som Senior Brand Manager. Desuden blev afdelingen bemandet med én mere.

Nu har man så trukket følehornene til sig igen.

De to i den danske marketingafdeling er sagt op, fordi man vil “omstrukturere” den danske marketingafdeling – hvilket ifølge Bureaubiz’ oplysninger er lig med, at man lukker ned for at have en selvstændig marketing- tilstedeværelse i Danmark.

I hvert fald henvises der nu til en marketingdirektør i Norge.

Denne har ikke reageret på Bureaubiz’ henvendelse. Desuden har det gennem de seneste fem dage ikke været muligt at få hul igennem til Danones pr-ansvarlige.

Om det så betyder, at bureauet skal tage mere over står også uklart, og der er heller ingen hjælp at hente hos Bates Y&R, hvor client service director, Michael Knudsen, henviser til Danone.

I forbindelse med etableringen af samarbejdet i foråret 2010 fortalte han ellers til Bureaubiz, at markedsføringen til Danmark indtil da havde været tilrettelagt fra Sverige, hvor Danone’s nordiske organisation sidder.

“Men Danone har den filosofi, at markedsføring af fødevarer skal tilrettelægges lokalt, og derfor har vi nu indledt et samarbejde,” sagde Michael Knudsen dengang.

Den franske mejerigigant ejer også Aqua D’Or, der har sin egen selvstændige organisation i Danmark, men når det gælder den direkte konkurrence med Arla, så ser det ud til, at koncernen har svært ved at trænge igennem i Danmark.

Såvidt Bureaubiz er orienteret, klarer Danone sig bedst i Finland og næstbedst i Sverige, mens man åbenbart fastholder tilstedeværelsen i Norge.