Dansk bilgigant takker DF i annonce

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Den danske bilkoncern Interdan leasing takker i ny kampagne Dansk Folkeparti for billigere luksusbiler med stor SoMe-forvirring til følge.

I helsidesannoncer i de fleste af landets større aviser takker Interdan Dansk Folkeparti for deres opbakning til nye tekniske afgifter på biler.

‘Vi skylder jer en stor og oprigtig tak for opbakningen til nye tekniske afgifter, som fremover vil give flere danskere adgang til dyre luksusbiler’, siger annoncen ordret. 

Du kan se hele annoncen nedenfor:

Baggrunden for takken skal findes i et forslag fra Dansk Folkeparti, der blev fremsat tidligere på måneden, om at ændre registreringsafgiften på biler.

Formålet med forslåget skulle, ifølge DF, være at gøre det billigere for den almindelige dansker at erhverve sig små og mellemstore biler, der har det nyeste inden for sikkerhedsudstyr. DF-forslaget nævnte ikke noget om luksusbiler.

Men hos Interdan Leasing ser man åbenbart, hvis man tager tak-kampagnen for pålydende, forslaget som en kærkommen håndsrækning fra DF.

Da partiet dog typisk ikke finder den store tilslutning i den del af befolkningen, der har råd til luksusbiler, er det dog en noget mærkværdig udmelding fra Interdan.

Kampagnen, der er lavet af Interdan Leasings egen marketingafdeling, får også folk rundt om på de sociale medier til at løfte øjenbryn og rynke pande.

Her eksemplificeret med Kristian Weise, der er direktør for Tænketanken Cevea.

Spørgsmålet er dog, om man skal tage Interdan på ordet, eller om de er ude i et helt andet ærinde, end de selv skriver.

Det er ihvertfald Katrine Lesters bud på FB:

Ingen tvivl om, at der i skrivende stund bliver talt intenst om kampagnen, der pt. spreder sig viralt.

Men forvirringen er nærmest total, som følgende debatudklip viser på bedste vis:

For at kaste klarhed over kampagnen fangede Bureaubiz Kenneth Hansen, der er koncerndirektør i Interdan, over en telefon.

Hvad er tanken bag jeres takke-kampagne?

“Målet med annoncen er, med en stærk ironisk undertone, at komme med et indspark til forhandlingerne om afgiften på biler.”

Det må du lige forklare nærmere – er det ikke i jeres interesse at lease luksusbiler billigt?

“Det er rigtig nok, at vi leaser luksusbiler. Men det er langt fra vores største indtægt. Størstedelen af vores indtægter er baseret på salg af almindelige biler som Peugeot og Mitsubishi. Vi sælger til den brede danske befolkning og det vil vi blive ved med. Problemet er, at når man sænker den tekniske afgift, så kommer det luksusmærkerne til gode, men ikke de biler som de fleste i Danmark har interesse i. Det så man ske i Norge, da de indførte tekniske afgifter.”


Kenneth Hansen, Koncerndirektør i Interdan.

Så hvad vil I helt grundlæggende med kampagnen?

“Det var formålet at skabe noget forvirring, støj og efterfølgende debat. Og det har vist sig, at det kan man stadig med stor succes via dagbladene, som bliver læst af meningsdannerne”, siger Kenneth Hansen.

Hvad tænker du? Er der tale om et smart taktisk mediestunt eller er der tale om et stykke forfejlet kommunikation? Er det en genistreg af Interdan Leasing – eller noget helt fjerde?

Skriv hvad du mener nedenfor.