Dansk brandekspert i international skudlinje

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

De 4 P’er skal reduceres til 1 P. Det synspunkt på et internationalt site får Rasmus Bech Hansen nu store tærsk for. Samtidig fremhæver han, at salgsfokus kannibaliserer værdi.

Det er ikke ligefrem blide kommentarer, der knytter sig til en artikel på FastCompany, som den danske brandingekspert, Rasmus Bech Hansen har skrevet sammen med Jens Martin Skibsted fra ide-firmaet, KiBiSi.

Deres synspunkt er, at marketingverdenen trænger til et opgør med de 4 P’er: Product, Price, Place og Promotion. I steder er der reelt kun 1 P tilbage: Product.

De fremhæver bl.a. at man i de senere år har set meget succesfulde virksomheder, der ikke reklamerer.

I stedet står virksomheder tilbage med udfordringen at bygge produkter og services, der er så stærke, at de kan blive marketing-motorer i sig selv.

De to forfattere får opbakning fra nogen – men de må også notere en lang række meget kritiske svar på artiklen, hvor de bliver beskyldt for både stor naivitet og inkompetence (læs artiklen og de mange kommentarer her).

Rasmus Bech Hansen forlod i foråret en stilling hos Kontrapunkt til fordel for en lederstilling hos det engelske designfirma, Venturethree.

Artiklen lægger sig op af en anden artikel fra AdAge, som blev sidste uges mest kommenterede på dette site. Heri skrev Al Ries, at virksomheders største udfordringer i dag er marketing – men den gyldne tid bliver ikke nødvendigvis gylden for marketingfolk.

Hans synspunkt om, at et stærkt brand er det vigtigste – for har man det, skal man nok få det solgt – og derfor bør en marketingchef snarere blive en brandingchef, udløste også et par kommentarer fra salgs- og kundeorienterede folk på Bureaubiz.

Herudover reagerede Per Østergaard Jacobsen fra Efficiens.nu også. Han karakteriserer det som en indefra-ud betragtning:

“Titlerne bliver nærmere noget med kunder! Det har der været skrevet en del om de seneste år, det handler nemlig om at se udefra og ind. En stor udfordring er, at mange virksomheder ikke har en formuleret kundestrategi og at deres ledelser/bestyrelser er befolket med typer som ikke er kundeorienterede – som f.eks. revisorer og advokater. Særlig advokater er vel de mindst kundeorienterede der findes,” skriver Per Østergaard Jacobsen.

Selvom Rasmus Bech Hansen ikke nødvendigvis er helt enig med Al Ries, så er han dog væsentlig mere enig med ham, end han er med de danske salgsorienterede folk.

“Balancen i mange danske virksomheder er tippet alt for langt over på kortsigtet mere taktisk kundedrevet salg og brugerdreven innovation på bekostning af visionsdrevet langsigtet brand opbygning,” siger Rasmus Bech Hansen og fortsætter:

“Ries har helt ret i at, hvis man bygger brandet rigtigt, bygger man værdi og så skal man nok kunne sælge produktet. Salgsfokus derimod kannibaliserer værdi. Det kan godt være. man tjener gode penge på et stort udsalg, men intet udsalg kan vare ved. Lige nu holder mange danske brands udsalg, som om det kunne vare ved for evigt.”