Dansk bureau bliver nordisk lead for Hjem-Is

Peter Engholm
25@mail.dk

Hjem-Is dropper sine nationale samarbejder og samler al nordisk kommunikation i ét bureau. Herhjemme går det ud over Envision.

I en omfattende pitch, der talte op mod otte bureauer, har Hjem-Is valgt et nyt bureau til at varetage kommunikationen i Norden. Hidtil har de enkelte lande haft hvert sit bureau, men den tilgang har bureaukonkurrrencen op med.

DDB, der tidligere på året vandt Nordea og genvandt dele af Codan på nordisk plan, nævnes en af deltagerne samt – som en dark horse – Nørgård Mikkelsen. Men Hjem-Is ønsker ikke at være konkret om hverken bureauer eller deltagerantal, kun vinderen – og det blev TBWA.

“Vi har teams inde fra TBWA i hhv. Oslo, Stockholm og Helsinki – sidstnævnte har arbejdet sammen med Hjem-Is i Finland. Da Hjem-Is har nordisk hovedkontor i Danmark, er det naturligt at styre indsatsen herfra, og her får nordisk account director, Carina Winther, en central rolle sammen med kreativ direktør Paul Clements,” siger Lennart Christensen, COO i TBWA.

Hjem-Is bringer is ud til de nordiske hjem og har 10 mio. møder med kunderne hvert år. Det giver nogle anderledes og spændende muligheder.

“Hele konceptet med de blå biler, klokken og isene rummer spændende udfordringer og masser af nostalgi. Et unikt koncept, vi ser frem til at arbejde med. Derudover bliver Hjem-IS en af vores største kunder i vores nordiske setup, og det er selvfølgelig en positiv ting”, siger Lennart Christensen.

Samarbejdet vil ikke afgrænses til marketing og kommunikation alene, men også omfatter inspiration til – og udvikling af – produkterne og servicekonceptet, altså at bygge videre på brandet.

“Alt, hvad virksomheden gør, er kommunikation. Og vi skal være med indenover, hvad enten det er biler, chauffører, PR, sociale medier, CSR-strategi – vi skal kort sagt være en sparringspartner på forretningsudvikling. En kunde tager for givet i dag, at man har en kompetent holdning til produktet og kommunikationen,” siger Lennart Christensen.

Valget af TBWA betyder samtidig et farvel til Hjem-Is’ danske bureau, Envision – der dog kan trøste sig med for nylig at have fået Kohberg som ny kunde. Envision har tidligere skabt et kommunikationskoncept for Hjem-Is i Norden og står herhjemme bag den seneste kampagne med Hjem-Is bilen, der trækkes ud af stalden.

Envision har således også stået for den taktiske del af Hjem-Is’ markedsføring. Og TBWA vil nok næppe blive fornærmet, hvis man påstår, at de ikke er blandt the usuasl suspects, når det gælder produktion af tilbudsaviser og brochurer.

“Vi skal demonstrere, at vi magter enhver opgave, der måtte være til gavn for Hjem-Is. Her kan produktion og digitale løsninger sammenlignes: Vi udfører ikke alt selv, men finder de rette partnere,” siger Lennart Christensen.