Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

En dansk SAS-case fra Mediacom og GroupM kombinerer data-håndtering og kreativitet så overbevisende, at den skal på scenen i en international award med fokus på Data Creativity.

I sidste uge blev det offentliggjort, at danske Adform sponserer den blot to år gamle kategori Creative Data ved sommerens Cannes Lions.

Men allerede nu markerer dansk data-kreativitet sig award-mæssigt. Det sker ved I-COM Data Creativity Awards, der – som navnet antyder – har specialiseret sig på området, og som på femte år hylder det kreative løft af værdien af data.

I-COM dækker over Global Forum for Marketing Data and Measurement og er støttet af 100 sammenslutninger fordelt på 40 lande.

Den danske case, der er blevet shortlistet i 2 af awardens 9 kategorier, er indsendt af Mediacom og GroupM på vegne af SAS. I den ene af kategorierne er det med bistand fra Integral Ad Science.

”Vi er nomineret i både Programmatic og Attribution, og vi skal ned til I-COM Global Summit i Porto i slutningen af april og præsentere casen på scenen. Jeg har hørt, at der i Programmatic-kategorien var 60 indsendte cases, og at juryen skar det ned til 3 i finalen,” siger Anders Kjærbøll, der er Programmatic Lead i GroupM.

Det kreative element i SAS-casen består i udnyttelsen af spild – forstået sådan, at den gruppe, der ikke har benyttet sig af muligheden for at se en annonce, normalt smides væk.

Her bruges spildet som test- og kontrolgruppe for at måle den kausale effekt af kampagnen, dvs. hvor meget mersalg skete udelukkende på grund af kampagnen – denne gruppe kan jo også tænkes at købe SAS-billetter, selv uden at have set aktuelle tiltag.

I-COM Data Creativity Awards har en jury bestående af over 130 internationale chefer inden for marketing, data, analyse og innovation.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club