Dansk bureau hjælper Wieden + Kennedy med planning

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Planningen lider under tidspres, og det er et problem, mener bureau, der bl.a. har indledt et samarbejde med W+K.

Planningen har det ikke godt – hverken på danske bureauer eller i udlandet. Det mener man hos Bandit, der er et lille bureau bestående af to, der kalder sig kulturelle antropologer.

De har arbejdet tæt sammen med McCann i Danmark, men har nu åbnet op for flere samarbejdspartnere, og det har ført til et samarbejde med et af verdens mest kendte bureauer, Wieden + Kennedy. Det er afdelingen i London, relationen går til.

Samarbejdet går ud på, at Bandit leverer insights til det strategiske og kreative arbejde, som W+K leverer.

“W+K et bureau der konstant har brug for den slags dybtgående kulturelle relevante viden vi kan levere. Vi har modtaget utroligt meget ros for det vi har leveret på de foreløbigt 5 globale projekter vi har været en del af. Ved at udnytte vores store globale netværk har vi givet W+K unikke insights som de ikke selv var i stand til at finde. Insights der har lagt grunden til både strategisk og kreativt arbejde,” siger Christian Grubert, der er en af Bandits to stiftere.

Men netop planning er noget, der bliver nedprioriteret på mange bureauer, mener Christian Grubert:

”Igennem de sidste par år har vi set, at mange bureauers planning afdeling er under stigende pres. Der forventes både internt og fra kundens side et output, der indeholder stor dyb viden om målgrupper – en viden, der er svær at opnå, når deadlines konstant lurer”.

Nedskæringerne er så dybe på visse bureauer, at de slet ingen planner afdeling har, mener Christian Grubert:

”Planner-afdelingerne er udsatte, når der – som i øjeblikket – sker nedskæringer. Det betyder, at der er flere bureauer, som opererer helt uden en planning afdeling. Det resulterer i kontaktafdelinger, der også skal dække planning delen. Det er en svær opgave når man i forvejen har travlt”.

Bandit har i flere år haft samarbejde med Tuborg på det internationale marked, hvor man har udarbejdet Tuborgs brand-strategi i samarbejde med McCann og Christian Grubert mener, at nedprioriteringen af planning-funktionen også gælder i udlandet.

”Det er ikke et problem isoleret til Danmark, vores internationale kunder har samme tidsmæssige udfordringer”, siger han.