Kun et enkelt dansk bureau dyster i Formel 1-kategorien i Cannes

Peter Engholm
25@mail.dk

48 danske bureauer står bag i alt 195 arbejder i Cannes Lions. Tre bureauer har et tocifret antal arbejder i konkurrence, men også et lille bureau formår at tiltrække sig opmærkomhed. Se Top15 her.

Interessen blandt danske bureauer for verdens største reklame-festival, Cannes Lions, er usvækket høj, selv om antallet af indsendte arbejder er skrumpet lidt, fra 212 til 195. Men når det gælder den nok fineste kategori – der hvor man sætter nye dagsordener – så er det et lille dansk bureau, der er ene om at forsvare de danske farver. Mere om det om lidt.

Næsten et halvt hundrede bureauer, nærmere bestemt 48, har kombineret tiltroen til eget arbejde med et dyk i pengepungen og investeret i tilmeldingsgebyret til årets festival.

Tre bureauer markerer sig allerede nu, alene i antal indsendelser: DDB med 26 arbejder, Uncle Grey med 27 arbejder og Ogilvy med 20 arbejder.

Coinoffers fylder mest i DDBs indsendelser – og har tidligere gjort sig gældende i Cannes-regi –  og  Opel Adam fylder mest hos UncleGrey, der sidste år høstede en fornem guldløve for The Liberation for Only.

Men det er ikke et af de store danske bureauer, der står bag den ene danske indsendelse i det, der kan betegnes som Formel 1-kategorien i Cannes Lions: Titanium and Integrated.

Titanium belønner arbejde, der er en gamechanger – en hyldest til ideen, der er så enestående, ny og ren, at den ikke kan kategoriseres på nogen konventionel måde. Integrated hylder evnen til at favne denne idé – og brede den ud.

Det kræver således en indånding af de dybere at gå ind i dén kategori, men det er ikke desto mindre, hvad et lille bureau har gjort: Jangaard, Mark & Ko med Tal Ordentligt-kampagnen for Call Me.

“Vi er low budget – og meget low i forhold til konkurrenterne i Titanium & Integrated. Men det gør ikke ideen dårligere. Vi har en idé, som vi mener er værdig til at deltage i dette VM, fordi den beskriver, hvad virksomheden, du og jeg – som samfundsborgere – kan gøre, for at gøre verden lidt bedre. Det er tidsånden, vi beskriver her,” siger Marie Mark.

Call Me-casen er sendt i fem kategorier – udover Titanium & Integrated i Promo & Activation, Film, PR (sammen med Lead Agency) og Cyber (sammen med Isobar).

I øvrigt har Call Me høstet pænt med priser på den hjemlige arena, ved bl.a. Rambukken, DIA og True Award, hvor det blev til både Bedste Film og Publikumsprisen.

https://www.youtube.com/watch?v=WUcYZ42OC2w#!

Dansk Top 15 – Cannes Lions 2013

Danske bureauer med flest indsendelser 

  • 27 UncleGrey
  • 26 DDB
  • 20 Ogilvy
  •   9 McCann Copenhagen
  •   8 Robert/Boisen & Like-minded
  •   7 Co+
  •   7 TBWA
  •   6 HjaltelinStahl 
  •   6 HalbyeKaag JWT
  •   6 Starcom
  •   5 Jangaard, Mark & Co
  •   5 AdPeople
  •   5 Naked Communication
  •   5 Hello Monday
  •   5 Brandhouse