Dansk bureau vinder nordisk køkkenbudget

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Firmaet bag bl.a. HTH har konsolideret sit nordiske digitale budget til fordel for et dansk-baseret bureau med afdelinger i de nordiske lande.

Nobia er ikke det mest kendte navn blandt danske annoncører. Så hjælper det mere, hvis man i stedet taler om HTH, Invita og Unoform.

Nobia er dog et firma med en årlig omsætning på over 15 mia. svenske kroner og en lang række brands i både Norden og andre Nordeuropæiske lande.

Firmaet har nu besluttet at konsolidere sit nordiske digitale markedsføringsbudget, og valget er faldet på dansk baserede Creuna. Såvidt Bureaubiz erfarer, er det sket efter en konkurrence, men det er sparsomt med oplysninger.

Creunas adm. dir., Thomas Vejlemand, bekræfter, at der er indledt et samarbejde, men henviser til marketingdirektør, Carl Christian Birk, for yderligere oplysninger. Men han har hverken svaret på telefonbeskeder eller en mail fra Bureaubiz.

Allerede i november fik man en antydning af, at der var noget i gære, da Bureaubiz kunne fortælle, at Lifted – tidligere Netpeople – stod til at miste HTH. Men det viste sig altså at være meget mere omfattende, og ifølge Bureaubiz oplysninger er en række bureauer i Norden blevet opsagt.

Køkkener er et produkt, der rummer oplagte muligheder i forhold til den digitale verden. Der foreligger ingen oplysninger om, hvad der konkret skal ske, men sandsynligheden vil dog tale for, at der er tale om en kunde og en række opgaver med et betydeligt potentiale for Creuna.

Nobia har tidligere også konsolideret sit mediabudget. Her vandt Carat for to år siden budgettet. Nu har man så også konsolideret sit digitale budget, også rejser spørgsmålet sig, om reklamebudgettet kommer til at stå for skud. Her arbejder man i Danmark sammen med Adpeople på HTH og Nørgård Mikkelsen på Invita.