Da Carlsberg for nylig præsenterede deres største og første globale platform nogensinde, var det et mindre ukendt engelsk bureau, der havde været den kreative hovedkraft i udviklingen.
Der var et klart budskab i den nyhed – størrelse betyder ingenting, når der sal vælges bureauer til globale satsninger.
Det budskab understreges nu af, at et dansk bureau har vundet opgaven at skabe en ny global platform til Tuborg.
Valget er faldet på McCann Copenhagen, som i forvejen har landet flere projekter for Carlsberg – bl.a. en ny øl, som netop i disse dage lanceres under navnet Copenhagen.
Ifølge forlydender vandt McCann opgaven i konkurrence med mindst et udenlandsk bureau, og rygterne nævner bl.a. 180 Amsterdam, som er et velkendt og meget respekteret bureau.
Vice President Global Marketing i Carlsberg, David Robertson bekræfter, at McCann Copenhagen lige nu arbejder på en ny global platform for Tuborg.
“De har gjort et virkelig godt arbejde og leveret mange interessante ideer,” siger David Robertson, og placerer McCann Copenhagen i gruppen af strategiske partnere.
Carlsberg vil ikke notere nogen bureauer som faste på en opgave – det gælder f.eks. også Fold7 – bureauet bag den globale Carlsberg-satsning.
Bryggeriet vil kort og godt ikke give eksklusivitet men vil stå frit til at koble andre bureauer på projekter i en jagt på hele tiden at søge de bedste kompetencer og ideer – uanset, hvor de er.
De tætteste samarbejdspartnere bliver dog betragtet som “strategiske partnere” der har en god mulighed for fortsat at blive involveret i projekter.
Den globale platform for Tuborg bliver ikke et lige så stort projekt som den globale satsning for Carlsberg.
“Som vores CEO sagde – det er Carlsberg der står på dørskiltet. Men det betyder ikke, at ambitionerne for Tuborg ikke er store. Det er et voksende brand med sin styrke mange steder i ørst og fremmest Europa samt vækst i England, Rusland og bl.a. Indien. Mærkets fodaftryk er ikke lige så stort på globalt plan som Carlsbergs, og det er først og fremmest dette, der gør forskellen på størrelsen af satsningen,” siger David Robertson.
Hos McCann Copenhagen er adm. dir. Morten Ingemann relativt fåmælt om den nye kunde.
“Jo, vi har travlt i øjeblikket. Men man bliver først og fremmest pavestolt, når man som dansk bureau evner at tiltrække en opgave som denne i stedet for at se den ryge til et internationalt bureau,” siger Morten Ingemann, der ikke ønsker at udtale sig videre om det nye projekt.
Tuborg-projektet ligger fint i forlængelse af de forandringer, der er sket marketingmæssigt efter, at marketingmanden ,Jørgen Buhl Rasmussen, overtog chefrollen. Han indsatte Coca-Cola manden, Khalil Younes, i rollen som ansvarlig for marketing og innovation, og han har meget fokus på at øge styrke Carlsbergs globale stemme.
Der er lanceret globale platforme for både den franske øl, Kronenbourg, og Carlsberg – og nu er der altså også noget på vej for Tuborg.