Dansk Detail er ikke i tvivl: Kinesiske guider afpresser butikkerne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Dansk Detail mener, at de københavnske butikkers betaling til de kinesiske guider bør stoppes. Skat oplyser, at guiderne har undladt at betale et tocifret millionbeløb i skat.

I går omtalte vi, at kinesiske guider forlanger kommission for at bringe kunder til visse af de københavnske butikker, som f.eks. Klarlund og Ole Mathiesen, der sælger ure og smykker.

Den ordning syntes Jan Michael Hansen, direktør i Københavns City Center, var helt i orden:

”Det er kun positivt, at guider og butikker arbejder sammen om at få nogle turister ind i butikkerne. Som jeg ser det, er det en form for markedsføringssamarbejde og det er der intet problematisk i. Tværtimod”.

Det er direktør i Dansk Detail, Jens Birkeholm, til gengæld lodret uenig i. Han mener, at det tenderer afpresning, når man i går kunne læse, at guiderne boykotter de forretninger, der ikke vil betale kommission.

”Hvis guiderne går og siger til turisterne, at der er kopivarer og dårlige varer i de butikker, som ikke betaler guiderne, er det et kæmpeproblem for detailhandelen. Det er injurierende påstande og noget, der kan ramme omsætningen voldsomt i en butik. Samtidig er det afpresning”, siger han i Berlingske i dag.

I dagens Berlingske kan man desuden læse, at guiderne har undladt at betale skat for omkring 25 mio. kroner i forbindelse med modtagelse af ’kommissionspengene’.

Dansk Detail er af den opfattelse, at betalingen til de kinesiske guider bør stoppes med det samme.

”Når der er massive problemer med de her guider, er der for mig ingen tvivl om, at det vil være godt for butikkerne at kigge hinanden i øjnene og samlet sige, at det her samarbejde med guiderne stopper nu”, siger Jens Birkeholm.

Hos nogle af butikkerne udgør omsætningen fra de kinesiske turister op til 50% af årsomsætningen (Berlingske Business, p. 6).