Produktionsselskabet The Woerks lavede i august en alternativ film for det københavnske streetbrand Le Fix.
Nu har New York Fashion Film Festival fået øjnene op for filmen og screenet den sammen med film fra brands som Dior, Lanvin, Givenchy og Prada. Kun 20 film røg gennem nåleøjet ud af 700 indsendte, og The Woerks’ Le Fix-film var altså blandt disse.
Filmen udfordrer den klassiske reklamefilm ved at mixe elementer fra dokumentarfilm, fiktion, musikvideo og modefilm.
Filmens instruktør, Lasse Martinussen, siger i en pressemeddelelse følgende om filmen:
”Vi ville lave en fashionfilm som først og fremmest tog udgangspunkt i mennesket og dernæst fashions betydning for dette menneske på et eksistentielt plan. Vi ville gerne bevæge os uden om den altoverskyggende overflade og beskue fashion fra den anden side. Derfor tog vi fat i en gruppe unge mennesker og lod dem fortælle deres egen historie.”
Og relevans mente New York Times også, at filmen havde, da de i deres artikel fremhævede den danske films kritiske perspektiv på modeindustrien.
”Netop det at fortælle en anderledes slags modefilm med stærke holdninger er en spændende case, og vi håber, at vi i fremtiden kommer til at se flere brands, som tør at have en holdning. Samtidig er det menneskelige aspekt enormt stærkt og givtigt at arbejde med. Vi havde en rigtig lang casting periode, hvor vi snakkede med en masse unge mennesker med forskellige baggrunde. Vi fik fortalt nogle meget personlige historier, som gjorde et virkelig stort indtryk på os,” fortæller Anders Lunde Røge, partner, The Woerks.