”Hold kæft, hvor har jeg lavet meget lort”, proklamerer den tidligere reklamefilm-instruktør Kasper Wedendahl bramfrit i indledningen af programmet Bernaise er Dyrenes Konge på Radio24syv.
Journalist og forfatter Martin Kongstad er vært for programmet, hvor han spiser og snakker med interessante danskere. Martin Kongstad har en 8-årig fortid i reklamebranchen som idémand på Wibroe, Duckert & Partners, og det er af den vej, han har stiftet bekendtskab med Kasper Wedendahl, der i 2001 stiftede det sidenhen meget succesfulde produktionsselskab Bacon.
Kasper Wedendahl solgte for et par år siden sin andel i selskabet og droppede samtidig al sit engagement i reklamebranchen. Derfor har han nu intet i klemme, og har indvilliget i, at fortælle Martin Kongstad sandheden om sin tid som feteret reklamefilms-instruktør, hvor han blev kaldt alt fra ‘The King of simplicity’ til ‘fastfood-instruktøren’.
Dengang var Kasper Wedendahl del af det, som i internationale reklame-kredse blev kaldt ’den skandinaviske bølge’, og han var blandt andet manden bag de kendte Husk hvad blomster kan gøre-film, som b.la. vandt ham en guldløve i Cannes.
Her et eksempel på en af de reklamefilm, som Kasper Wedendahl har lavet snesevis af rundt om i verden i løbet af sin karriere:
I programmet Sandheden om reklame har Martin Kongstad og Kasper Wedendahl sat hinanden stævne på Hotel Skt. Annæs hotelrestaurant, Format. Her fortæller Kasper Wedendahl over en middag om en heftig tid i en branche, som han i dag undrer sig over, at han kunne have så stor succes i, når han ikke lavede bedre produktioner.
Kasper Wedendahl fortæller b.la, om den noget tilfældige proces, der kendetegnede den reklamefilm, der gav ham hans internationale gennembrud:
”Martin Werner (reklameinstruktør hos Bacon, red.) skulle have lavet en film for det tyske tøjmærke C&A, med nogle meget muntre gutter, henholdsvis Peter Stenbæk og Claus Skytte, der var små unge reklamefolk dengang. Men Martin Werner kunne ikke og så fik jeg jobbet. Men det løb fuldstændig løbsk.”
Kasper Wedendahl fortsætter:
”Vi anede ikke hvad vi lavede. Jeg kan huske, at vi rendte rundt ude i Avedøre i ghettoen derude og filmede en mand, der redede børn fra livstruende situationer. Hev dem op af vandet og sådan noget. Det hele var skudt i slowmotion og der var en, der fandt et gammel soundtrack der hed The Hero of The Day eller noget i den stil. Så klistrede vi skidtet sammen og puttede så mange farver på, som vi overhovedet kunne. Og så blev det ’the shit’ og kom lige pludselig med på alle mulige festivaler og blev udtaget til alle mulige konkurrencer.”
Kasper Wedendahl tilføjer:
”Lige pludselig fløj der folk ind fra London og Paris og hele verden og gerne ville signe ham, der havde lavet den der film – og lovede mig guld og grønne skove.”

Høj stemning i Cannes hos Kasper Wedendahl.
Om hvordan det påvirkede ham at blive en stor reklame-stjerne og blive behandlet som ’Tom Hanks’ og at ’leve som en rockstjerne på baggrund af 30 sekunders fjolleri’, fortæller Kasper Wedendahl i programmet:
”Jeg blev skabagtig. Jeg blev latterlig at høre på. Jeg har stået i Københavns Lufthavn og pevet over, at jeg ikke skulle flyve business class til Paris”.
Hvordan jet-set livet satte uheldige aftryk i Kasper Wedendahl liv, kan du også få en idé om i programmets egen omtale:
Du kan høre hele programmet, der har vakt genlyd i branchen og både er blevet hyldet og har gjort nogle folk fortørnede her.
Her Kim Jong Andersens reaktion:
I dag er Kasper Wedendahl investor og ideudvikler i venture-selskabet Great Expectations Capital.