Dansk format ændrer biografmediet – og eksporteres til nu otte lande

Peter Engholm
25@mail.dk

Biografmediet kommer især på medieplanen for evnen til at skabe branding. Et nyt format lægger digitale muligheder til og kan skabe salg, og formatet er dansk.

Cinemataztic er selskabet bag BioSpil, og bag Cinemataztic står Mikkel Hagedorn og Anders Søndergaard, begge med en relativ nær fortid i GroupM Next, hvor Hagedorn var head of innovation og Søndergaard var creative director.

BioSpil har 10 år på bagen, og det er hverken noget jubilæums-agtigt eller en nyhed – det skulle da lige være, at BioSpil netop har underskrevet en aftale, der åbner til det ottende marked. Den nyhed breakes mere specifikt inden længe. Udover Danmark er BioSpil i Finland, Norge, Tyskland, Irland, Spanien, New Zealand og Australien.

“Vi er på en global rejse og har fundet et spændende hul i markedet, hvor vi stort set er uden konkurrenter. Fordi vi har vores egne brugerdata og infrastruktur, kan vi levere målrettet indhold til biografskærmen i realtid. Det kan konverteres til digitale metrics og åbner for helt nye perspektiver for vores platform; at gøre biografens varelager programmatisk tilgængeligt og drive low-funnel”, siger Mikkel Hagedorn, der er CEO i Cinemataztic.

Det nye er de muligheder, som følger med den interaktive annonceplatform – og ikke uvæsentligt; de resultater, som Mikkel Hagedorn nu løfter sløret for.

”I det nye format kan vi uddele digitale vouchers til alle personer i salen med en BioSpil-app. Det kan være et tilbud eller et link til en konkurrence, og det er dermed en adgang til direkte konvertering af brugerne til annoncørens site, butik, nyhedsbrev eller som outbound callcenter leads,” siger Mikkel Hagedorn og tilføjer:

”Det er vores første programmatiske biografkampagne. Eller rettere; den første programmatiske biografkampagne nogensinde i verden.”

Hvad er det virkelig nye?

”Det er faktisk flere ting på én gang: Biografmediet er ganske vist gået fra 35 mm til DCP (Digital Cinema Package, red.), men det er nu, det bliver digitalt. Samtidig har biografen været anset som et brandingmedie, altså top funnel, men kan nu levere i low funnel. Og det ovenikøbet på et niveau, der er overraskende højt,” siger Mikkel Hagedorn.

Selve visningen på lærredet er den samme, uanset om spottet vises på DCP eller på den programmatiske platform, der kører MP4. Men det er via det nye format, at de digitale vouchers uddeles.

”Det gode er, at det virker. Telia er det første selskab, der har kørt en programmatisk biografkampagne. Her fik publikum en voucher til deltagelse i en konkurrence, hvor deltagelsen krævede brugerens samtykke til at blive kontaktet af Telias outbound callcenter. Omkring 65.000 vouchers blev uddelt i kampagneperioden, og heraf afgav godt 10 pct. deres samtykke. Og af disse leads konverterede ca. 6 pct. til nye kunder,” siger Mikkel Hagedorn.

I hvilket perspektiv skal det ses?

”At værdien af de nye Telia-kunder, der blev direkte konverteret via vouchers, betaler hele kampagnens indrykningspris. Dertil skal lægges top funnel-værdien af selve eksponeringen på lærredet,” siger Mikkel Hagedorn.